Hoppa till innehållet

Ljusning för Schibsteds miljardbud på Hemnet

Konkurrensverket vill ge mediejätten Schibsted mer tid för att hitta en väg framåt i Hemnet-affären. Det ökar chanserna att den omstridda miljardaffären faktiskt blir av.

Rolv-Erik Ryssdal, koncernchef på Schibsted
Rolv-Erik Ryssdal, koncernchef på Schibsted

För en dryg vecka sedan kom nyheten att Konkurrensverket ville stoppa mediejätten Schibsteds köp av bostadssajten Hemnet, en affär som värderas till 1,5 miljarder kronor.

Uppgifterna, som senare bekräftades av Konkurrensverket, innebar en betydligt ökad risk för att Hemnet-köpet inte skulle gå igenom.

Nu tycks dock parterna vara mer hoppfulla om att hitta en lösning. Konkurrensverket har under tisdagen lämnat in en såkallad ansökan om fristförlängning hos Tingsrätten, med samtycke från Schibsted och Hemnet.

Det innebär i klarspråk att parterna vill ha mer tid på sig för att hitta en väg framåt i affären. Tidsfristen ska, enligt ansökan, skjutas fram från den 9 juni till den 8 juli.

“Vi har en diskussion med Schibsted. Det som diskuteras är om det finns något sätt på att lösa problemen vi sett med affären. Vi behöver mer tid för de diskussionerna”, säger Per Karlsson, chefsjurist på Konkurrensverket, till Di Digital.

“Vi vill att tidsfristen flyttas fram till den 8 juli. Efter det måste vi besluta om vi ska yrka på förbud eller inte”, fortsätter han.

Per Karlsson vill inte gå in på detaljer om exakt vad tvistepunkterna är i affären. Han vill heller inte berätta exakt vad det är för lösning som diskuteras.

På ett allmänt plan handlar myndighetens oro om hur ett Schibsted-ägt Hemnet skulle påverka konkurrensen på marknaden för bostadsförsäljningar. Schibsted äger sedan tidigare den konkurrerande bostadssajten Blocket Bostad.

“Vi ser till konsumenterna och hur det blir bra för dem. Vi befarar att konkurrenssituationen kan försämras”, säger Per Karlsson. 

Han betonar dock att det inte är myndiheten som avgör om tidsfristen ska förlängas eller ej.

“Vi kan bara göra en ansökan. Det är tingsrätten som bestämmer, men Schibsted och Hemnet har samtyckt till det här”, säger Per Karlsson.

Läs även: Mäklarförbundet fick 7,5 miljoner i "signing fee" av Schibsted

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera