En man i 30-årsåldern omkom på torsdagskvällen i en trafikolycka i Helsingborg. Enligt polisen färdades han på en elscooter, rapporterar Helsingborgs Dagblad. Personen ska ha kolliderat med en billist i en korsning.
Nyligen ställde det svenska bolaget Voi Technology ut sina scootrar för uthyrning i staden. Det är den hittills enda aktören som etablerat sig i Helsingborg, skriver HD.
Polisens presskommunikatör Eva-Lotta Hermansson Truedsson bekräftar för Di Digital att det rör sig om en elscooter som använts via en hyrtjänst, men vill inte nämna vilket bolag det handlar om.
När Di Digital får kontakt med Voi vill de inte bekräfta att det är deras elscooter som är inblandad i olyckan, utan hänvisar till polisens utredning.
Läs mer: Voi bekräftar: En av våra elscotrar var inblandad
Polisen uppger att elscootern kan ha haft hög fart efter att ha kommit från en backe mot korsningen som har trafikljus. Det finns än så länge ingen misstanke om brott, skriver TT.
Nu ska elscootrarna bort från vägarna, tycker Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre.
”Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer”, säger han till TT.
De senaste månaderna har antalet elscootrar i storstäderna ökat lavinartat, och med det olyckorna. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 fordon till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700.
Samtidigt har akutmottagningen i Malmö uppgett att det varje vecka kommer in patienter med skador från att ha åkt elsparkcykel.
Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som får gå max 20 kilometer i timmen och har särskilda krav på bromsar och andra funktioner, och det är heller ingen moped.
”Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.”
Han hävdar att många elsparkcyklar i praktiken går snabbare än det som är beskrivet, vilket kan orsaka olyckor. Dessutom är det få förare som har hjälm.
Nu är det upp till polisen att bedöma om det ska vara fortsatt tillåtet att köra elsparkcykel, förklarar utredaren på Transportstyrelsen.
”Men det är företagen som ställer ut dem som måste ta sitt ansvar. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik”, säger Hans Cassepierre.