Hoppa till innehållet

Man död i olycka med elscooter – Transportstyrelsens utredare vill se förbud

En person som har färdats på en elscooter har avlidit i en trafikolycka i Helsingborg. Efter beskedet vill Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen, förbjuda sparkcyklarna från svenska gator.

Genrébild: Räddningstjänsten på plats vid en olycka i Malmö 2017.
Genrébild: Räddningstjänsten på plats vid en olycka i Malmö 2017.Foto: Johan Nilsson/TT

En man i 30-årsåldern omkom på torsdagskvällen i en trafikolycka i Helsingborg. Enligt polisen färdades han på en elscooter, rapporterar Helsingborgs Dagblad. Personen ska ha kolliderat med en billist i en korsning.

Nyligen ställde det svenska bolaget Voi Technology ut sina scootrar för uthyrning i staden. Det är den hittills enda aktören som etablerat sig i Helsingborg, skriver HD.

Polisens presskommunikatör Eva-Lotta Hermansson Truedsson bekräftar för Di Digital att det rör sig om en elscooter som använts via en hyrtjänst, men vill inte nämna vilket bolag det handlar om. 

När Di Digital får kontakt med Voi vill de inte bekräfta att det är deras elscooter som är inblandad i olyckan, utan hänvisar till polisens utredning.

Läs mer: Voi bekräftar: En av våra elscotrar var inblandad 

Polisen uppger att elscootern kan ha haft hög fart efter att ha kommit från en backe mot korsningen som har trafikljus. Det finns än så länge ingen misstanke om brott, skriver TT.

Nu ska elscootrarna bort från vägarna, tycker Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre.

”Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer”, säger han till TT.

De senaste månaderna har antalet elscootrar i storstäderna ökat lavinartat, och med det olyckorna. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 fordon till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700.

Samtidigt har akutmottagningen i Malmö uppgett att det varje vecka kommer in patienter med skador från att ha åkt elsparkcykel.

Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som får gå max 20 kilometer i timmen och har särskilda krav på bromsar och andra funktioner, och det är heller ingen moped.

”Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.”

Han hävdar att många elsparkcyklar i praktiken går snabbare än det som är beskrivet, vilket kan orsaka olyckor. Dessutom är det få förare som har hjälm.

Nu är det upp till polisen att bedöma om det ska vara fortsatt tillåtet att köra elsparkcykel, förklarar utredaren på Transportstyrelsen.

”Men det är företagen som ställer ut dem som måste ta sitt ansvar. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik”, säger Hans Cassepierre.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera