Hoppa till innehållet

Mardrömskväll för svenska startups

Apples utvecklarkonferens i måndags kväll innebar en rad utmaningar för svenska startups. Bolag som Truecaller, Spotify Wrapp och Izettle får nu alla Apple som motståndare på marknaden.

Apples vd Tim Cook och Beats-grundaren Jimmy Iovine under måndagens Apple-event.
Apples vd Tim Cook och Beats-grundaren Jimmy Iovine under måndagens Apple-event.Foto: TT

Läs mer: Apples storlek kan krossa Spotify


Izettle vs. Square-samarbete

Jacob de Geer, vd för Izettle.

Svenska Izettle har under fem år lanserat sina portabla kortläsare i nio länder. Bolaget har drivits med stora förluster för att expandera snabbt (166 miljoner i förlust år 2013). Så sent som i maj i år anpassade Izettle kortläsarna för att stödja betalningar med Apple Pay. När Apple i måndags kväll meddelade att de inleder ett samarbete med betalföretaget Square var det därför ett hårt slag mot Izettle.

Apple-samarbetet innebär att Square kommer att skicka ut 250 000 kortäsare gratis under hösten. Kortläsarna har stöd för Apple Pay och betalning med chipkort. Möjligheten att betala med chipet på betalkortet har varit något som gjort Izettle unikt och gett bolaget ett försprång i Europa. Nu ser den eran ut att gå mot sitt slut, även om det fortfarande finns tekniska skillnader som gör att Squares produkter ännu inte fungerar på Europamarknaden. 

Hur många som använder Izettles kortläsare är inte känt men det handlar om över 100 000 användare i Sverige och 100 000-tals i övriga länder. Med en aggresiv lansering kan Apple och Square snabbt vara ikapp. Det bör leda till ett priskrig som gör det ännu svårare för Izettle att visa vinstsiffror.


Truecaller vs.Apple Caller ID


Studiekamraterna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam står bakom succéappen Truecaller. Foto: Oskar Omne

Truecaller är en av den senaste tidens främsta svenska bolagssuccéer med sin app som fungerar som en global telefonkatalog och nummerpresentatör.

Nu hotas dock Truecallers affärsmodell av Apples tjänst Caller ID, som presenterades under måndagen. När ett okänt nummer ringer dig avsöker Caller ID mejlen i din inbox efter en matchning och ett namn dyker upp på skärmen. Har personen som ringer aldrig mejlat dig så fungerar tjänsten förstås inte.

De två bolagen har valt att lösa problemet med okända nummer som ringer på två helt olika sätt. Truecaller bör dock kunna söka tröst i att merparten av deras användare finns på marknadeer där Android-telefoner dominerar.


Wrapp vs. Wallet

Wrappgrundaren Hjalmar Winbladh.

Historien om Wrapp har varit fylld av besvikelser och missöden. Bolaget är nu inne på en ny affärsmodell, en app där användarna registrerar ett kreditkort och kan ta del av olika rabatter. I går meddelade Apple att de gör om sin app Passbook till en digital plånbok med namnet Wallet. I Wallet kan användarna registrera betalkort och, i det här fallet det viktigaste, registrera bonuskort från handlare.

Apples integration av bonuskorten kan bli en viktig nyckel till mobilbetalningarnas framgång. Nu slipper konsumenten hålla koll på en hög av bonuskort och kan istället lagra alla i mobilappen Wallet som automatiskt väljer rätt kort till rätt butik. Det är en signifikant förbättring. Och ett signifikant hot mot Wrapp. 

Läs mer: De svenska riskkapitalbolagens sämsta it-investeringar


Natural Cycles vs. iOS 9 health apps


Elina Berglund och maken Raoul Scherwitzl står bakom p-appen Natural Cycles. Foto: Natural Cycles

Även på hälsoområdet väljer Apple att satsa nytt. Under utvecklarkonferensen nämnde Craig Federighi, chef för Apples operativsystem, att fertilitetstjänster för kvinnor är ett prioriterat område för bolaget. Det betyder att appar som amerikanska Glow, tyska Clue och inte minst svenska Natural Cycles får akta sig.


Spotify vs. Apple Music


Spotify grundades i april 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon. Nu har de en utmaning framför sig. Foto: Joey Albreit

Få har nog missat vad lanseringen av nya Apple Music innebär för musiktjänsten Spotify. Apple Music består av tre huvudsakliga delar: en streamingtjänst, till synes snarlik Spotify både sett till innehåll och funktion, till det hör Connect, ett socialt filter där lyssnare kan ta del av videoklipp, foton, ljudklipp och annat från olika artister de väljer att följa. Det tredje benet är en livesänd radiotjänst.

Apple Music-appen kommer vara förinstallerad i alla nya Iphones som lämnar handeln. Med andra ord: Om var tionde person som köper en Iphone också nappar på ett Music-abonnemang så kommer Apple att vara större än Spotify inom tolv månader.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera