Hoppa till innehållet

Massprotest mot sextrakasserier skakar Google

Google skakas av ett växande internt missnöje kring hur företaget hanterar sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Över 1 500 anställda planerar protester runt om i världen.

Googles vd Sundar Pichai har bett om ursäkt för hur bolaget hanterat sexuella trakasserier.
Googles vd Sundar Pichai har bett om ursäkt för hur bolaget hanterat sexuella trakasserier.Foto: Kollage.

Den interna ilskan växer bland Googles 94 000 anställda efter The New York Times avslöjande om att bolaget betalat mångmiljonbelopp i fallskärmar till manliga chefer som anklagats för trakasserier. Att anklagelserna tystats ner och cheferna hyllats av Googles toppar när de lämnat företaget gör inte saken bättre.

Chefen Andy Rubin, som kallats för grundaren av Android, lämnade Google 2014. För besväret fick han 90 miljoner dollar – närmare 820 miljoner i dagens penningvärde – och ett offentligt tack av Larry Page, en av Googles grundare. Vad som inte nämndes var att en kvinnlig anställd anklagat chefen för sexuella trakasserier året före.

Ytterligare två chefer ska ha skyddats på liknande sätt de senaste tio åren. En av dem fick också lämna företaget, men kompenserades även han med flera miljoner dollar trots att Google inte hade någon skyldighet att betala honom. Den andre jobbade kvar med hög lön. I samtliga fall behölls locket på om anklagelserna mot männen.

Läs mer: Google sparkade 48 anställda efter sextrakasserier 

Larry Page och Googles vd Sundar Pichai har den senaste tiden försökt gjuta olja på vågorna av missnöje genom att be om ursäkt – men det verkar inte ha hjälpt.

Drygt 1 500 anställda – de flesta av dem kvinnor – på ett 20-tal av företagets kontor runt om i världen avser att under torsdagen lämna sina arbetsplatser i protest mot hur Google hanterat såväl anklagelserna om sexuella trakasserier som The New York Times avslöjande.

”Vi vill inte längre känna att vi inte är jämlika eller respekterade, säger 33-åriga Claire Stapleton”, som arbetar på Google-ägda Youtube, till The New York Times.

Google-koncernen hade länge "don't be evil" som slogan, på svenska: "var inte ond", innan det ströks från interna dokument i maj 2018.

”Google är känt för sin kultur. Men i verkligheten lever vi inte ens upp till den mest grundläggande respekten, rättvisan och anständigheten gentemot varje enskild individ”, fortsätter Claire Stapleton.

Google grundades 1998 av Larry Page och Sergey Brin, doktorander vid Stanfords universitet i Kalifornien. Tjänsten blev snabbt världens mest använda sökmotor och besvarade 2013 mer än tre miljarder sökförfrågningar per dag.

Koncernen har i dag cirka 94 000 anställda. Googles moderbolag Alphabet grundades 2015 och äger flera andra nätbolag, exempelvis Youtube.

(TT/Di Digital)

Läs mer: Svenska mediebyråer hjälper Google runda konkurrenslagar 

Innehåll från ANAAnnons

Japan är närmare än någonsin – direktflyg från Stockholm till Tokyo

Japan har aldrig varit så nära som nu. Med All Nippon Airways (ANA), Japans ledande femstjärniga flygbolag, blir det enklare än någonsin att resa direkt från Stockholm till Tokyo.

Den nya direktlinjen mellan Arlanda (ARN) och Haneda (HND) är noggrant utformad för att maximera bekvämligheten. Med avgångar från Japan på kvällen kan affärsresenärer avsluta arbetsdagen i lugn och ro och landa i Stockholm utan att behöva uppoffra helgen. Detta schemat är perfekt för både affärs- och fritidsresenärer som vill optimera sin tid. Haneda Airport är dessutom belägen endast 20 minuter från Tokyos centrum, vilket innebär kortare restid och smidigare transporter till stadens många sevärdheter. 

Japan är mer än Tokyo

ANA:s nya direktlinje är inte bara en port till Tokyo utan en ingång till hela Japan. Via ANA:s omfattande inrikesnätverk kan resenärer enkelt utforska andra destinationer i jakt på de mer dolda pärlorna i landet. För att hjälpa resenärer att upptäcka hela Japans rika kultur och historia har ANA lanserat sin hemsida We Are Japan, där tips och inspiration finns för att göra resan ännu mer minnesvärd. Initiativet är en del av ANA:s vision att visa världen att Japan är mer än sina storstäder – det är en plats full av unika upplevelser, från bergslandskap och varma källor till traditionella teceremonier och moderna kulinariska äventyr.

En femstjärnig flygupplevelse

ANA är Japans största flygbolag sett till passagerarantal och har fått utmärkelsen fem stjärnor av Skytrax – en kvalitetsstämpel som reflekterar flygbolagets engagemang för komfort, service och säkerhet. Ombord på ANA:s flygningar möts resenärer av förstklassig service, generösa utrymmen och en meny inspirerad av både japanska och internationella smaker. Med direktlinjen mellan Stockholm och Tokyo gör ANA resan både smidig och bekväm. Oavsett om du reser för arbete eller nöje, får du en upplevelse som kombinerar smidighet med en inblick i Japans välkända gästfrihet. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ANA och ej en artikel av Dagens industri