Hoppa till innehållet

Mastercard ny delägare i svenskt betalkort som mäter klimatavtryck

Betalkortsjätten Mastercard investerar i svenska Doconomy som kombinerar fintech med klimatmedvetenhet. ”Det är en betydande investering för oss”, säger Erik Gutwasser, regionchef för Norden och Baltikum på Mastercard.

Nathalie Green, vd Doconomy
Nathalie Green, vd DoconomyFoto: Press.

Det svenska betalkortsbolaget Doconomys affärsidé är att visa vilken klimatpåverkan olika inköp har – och att ge kunderna möjlighet att klimatkompensera för dem.

Nu investerar det globala kortföretaget Mastercard i den svenska uppstickaren. Doconomy grundades i fjol och har förutom från Mastercard tagit in omkring 25 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ålandsbanken.

Mastercard och Doconomy har sedan tidigare ett samarbete, men nu fördjupas alltså relationen mellan bolagen.

Delägarskapet innebär att de som utfärdar Mastercard-kort – exempelvis banker – kommer att kunna erbjuda sina användare tillgång till Doconomys plattform för att mäta koldioxidavtryck.

Doconomy har även ett eget betalkort som just nu används av en mindre testgrupp men som kommer att lanseras brett nästa år.

Med den globala kortjätten som partner mångfaldigas de potentiella kunderna.

”Vårt nätverk sträcker sig över 210 länder och når nästan en miljard kortinnehavare. I och med att vi förtätar samarbetet får väldigt många människor och företag möjlighet att se sitt klimatavtryck paketerat på ett sätt som är lätt att ta till sig”, säger Erik Gutwasser, som är regionchef för Norden och Baltikum på Mastercard.

Nathalie Green, som är vd på Doconomy, tror att samarbetet kan ge ringar på vattnet i betalbranschen.

”Vi är ett ungt företag och därför är rätt partner helt avgörande. I mångt och mycket är det vi gör en utbildningsinsats. De flesta har inte koll på sin sin påverkan, men så fort man börjar få det så kryper det in under skinnet. Då är det kul att se hur man kan jobba på den”, säger hon.

Bolagen vill inte avslöja hur mycket investeringen uppgår till.

”Men det är en betydande investering för oss som gör att vi verkligen kan jobba ihop och visar att vi tror på det här”, säger Erik Gutwasser på Mastercard.

De nya pengarna ska Doconomy använda till att fortsätta växa. 

”Vi har redan börjat växa under hösten och några personer. Nu fokuserar vi på att etablera vårt företagserbjudande och dessutom har vi precis tagit steget över Atlanten”, säger Nathalie Green.

Läs även: Banktjänst visar ditt klimatavtryck

Under tisdagen offentliggjorde även Nordea en digital banktjänst som ger bankens nio miljoner kunder möjlighet att mäta vilken klimatpåverkan deras konsumtion har.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera