Hoppa till innehållet

Matkriget hårdnar – miljardinvestering i brittisk utmanare

Allt fler slåss om att leverera restaurangmat till din dörr. Nu tar brittiska Deliveroo in 2,3 miljarder i ny finansiering för att vinna striden om din middagsbeställning. 

Mattjänsten Deliveroo tar in motsvarande 2,3 miljarder kronor i riskkapital.
Mattjänsten Deliveroo tar in motsvarande 2,3 miljarder kronor i riskkapital.Foto: Deliveroo

I Stockholm är konkurrensen mellan mattjänster som Wolt (NTL) och Foodora (NTLredan stenhård. Snart väntas även taxijätten Uber ge sig in i leken med tjänsten Ubereats.

Nu fyller en annan europeisk utmanare på kassan rejält för att bekosta vidare expansion. Det handlar om brittiska Deliveroo, som uppges ta in 275 miljoner dollar, motsvarande drygt 2,3 miljarder kronor, i ny finansiering. Det enligt brittiska Sky News. 

Enligt Sky News kliver därmed private equity-firman Bridgepoint och General Catalyst, en USA-baserad investerare som sedan tidigare är delägare i bland annat Airbnb, in som nya ägare i bolaget. Bland de befintliga ägarna finns DST Global och Greenoaks Capital. 

Deliveroo har avböjt att kommentera uppgifterna. 

I och med rundan värderas Deliveroo till över en miljard dollar, vilket gör bolaget till en såkallad enhörning. Totalt har Deliveroo nu tagit in 475 miljoner dollar i riskkapital. 

Deliveroo grundades för tre år sedan och har sitt huvudkontor i London. Bolaget är idag verksamt i 83 städer runt om i Europa, bland annat i Storbritannien, Frankrike, Nederländerna och Tyskland. 

Di Digital / Finwire

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera