Hoppa till innehållet

Matsmart expanderar till Danmark – med nytt namn

Den svenska nätbutiken Matsmart expanderar och öppnar i Danmark under namnet Motatos. Bolaget finns redan i Sverige och Finland.

Matsmarts grundare Ulf Skagerström och Karl Andersson.
Matsmarts grundare Ulf Skagerström och Karl Andersson.Foto: Henrik Lenngren

Matsmart grundades 2014 med affärsidén att sälja livsmedel som annars skulle slängas. I regel handlar det om felmärkta eller utgående varor som säljs med hemleverans i Sverige och Finland, till en rabatt på mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset.

Satsnigen har gått hem. Under 2018 steg bolagets intäkter med 75 procent till cirka 277 miljoner kronor. 

Jag tror vi omsätter cirka 400 miljoner kronor i år.

”Jag tror vi omsätter cirka 400 miljoner kronor i år och fortsätter växa snabbt även nästa år”, sa Matsmarts vd Karl Andersson till Di Digital i början av oktober i år.

Då hade Matsmart just tagit in 182 Mkr i en ny investeringsrunda. Pengarna ska användas till en expansion i övriga Norden och Tyskland under första halvan av 2020. 

Nu meddelar bolaget att man tagit ett första steg i denna process genom en expansion i Danmark under namnet Motatos, en lek med ordet ”tomatoes”. Matsmart har ett centrallager i Katrineholm som ska användas för att serva hela den nordiska marknaden.

Största investerare i kapitalrundan i oktober var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners. I ryggen har de Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor. Bland bolagets befintliga ägare finns Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken.

Läs mer: Deras rea-låda för mat växer – tar in 182 miljoner för att storsatsa i Tyskland

Matsmart har i dag cirka 150 anställda, nästan dubbelt så många som för ett år sedan. Bolaget ökade sina förluster på sista raden till nästan 64,5 Mkr under 2018, vilket kan jämföras med ett minusresultat på 45,5 Mkr året innan.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera