Annons

Matsmart.se tar in 36 miljoner

Ulf Skagerström och Kalle Andersson, matsmart.se
Ulf Skagerström och Kalle Andersson, matsmart.se
Den snabbväxande matsajten matsmart.se tar in 36 miljoner kronor från bland andra Northzone och GP Bullhound.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Gammal mat lönar sig. Matsmart.se (NTL) grundades i december 2013 med idén att köpa in och sälja varor som annars skulle kastas. Det handlar om överskottsvaror med kort datum eller utgående förpackningar – pasta, ris, konserver, oljor, mineralvatten och annat – som säljs till ofta markant lägre priser än i den vanliga dagligvaruhandeln.

Från att ha tagit in 35 miljoner kronor under 2015 har Matsmart.se nu tagit in ytterligare 36 Mkr, rapporterar techsajten Breakit.

Läs även: Northzone investerar i gammal mat

Förutom de befintliga ägarna, GP Bullhound, Edasta Venture och Northzone, ansluter sig även ett antal nya. Det genom investeringar av affärsänglarna Magnus Lindestam, Michael Knutzon,  riskkapitalbolaget Inbox Capital och Tedlex Partners, skriver Breakit.

“Vi hade tänkt att göra en mindre runda på 20 miljoner kronor, men intresset var så stort och så fick vi med oss intressanta investerare. Sedan ville de befintliga investerare också vara med i rundan”, säger Karl Andersson, vd och en av grundarna till Matsmart till Breakit.

Bolaget har ökat sin omsättning rejält de senaste åren. Från att ha omsatt 2,5 Mkr 2014 hade bolaget en omsättning på 26 Mkr i fjol. Årets omsättning väntas nå närmare 70 Mkr, uppger Karl Andersson till sajten.

Matsmart.se värderas till 245 miljoner kronor i affären.

Läs mer: 
Efter Hellofresh – nu letar Northzones Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte
Jessica Nilsson är partner på Northzone. Foto: Amanda Lindgren

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies