Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Matsvinnsappen Karma tar in över 30 miljoner för expansion i Europa

Karmas grundarteam. Från vänster: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson.
Karmas grundarteam. Från vänster: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson.
Matsvinnsappen Karma tar in mellan 30-40 miljoner kronor i en ny runda. Investeringen från Eventures och Eequity ska ta bolaget ut i Europa.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Matsvinnsappen Karma har tidigare tagit in 7 miljoner kronor från bland andra Niklas Adalberths Norrsken Foundation (NTL), Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, Spotify-veteranen Sophia Bendz (NTL) samt flera svenska affärsänglar.

Nu tar bolaget in en större runda på mellan 3-4 miljoner euro, motsvarande 30-40 miljoner kronor, för att lansera utomlands.  

”Det här är en jätteboost för oss. Vi ska expandera internationellt och vi håller fortfarande på att göra marknadsundersökningar för att se vilket land som passar bäst”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd för Karma (NTL).

Läs mer: Spotify-veteran investerar i Karma

Hjalmar Ståhlberg Nordegren uppger att första steget mot expansion till ett EU-land kommer att ske redan i år. 

Internationella Eventures (NTL) har tidigare investerat i bland annat svenska Natural Cycles. Svenska Eequity (NTL) har haft särskilt fokus på e-handel, med bolag som Na-kd, Swissclinic och Footway i portföljen.

”Karma har på kort tid lyckats skapa en enkel och innovativ lösning på ett av världens största miljöproblem med en globalt skalbar modell. De är ett perfekt exempel på teknik som möter smarta idéer för en mer hållbar och bättre värld, och vi ser fram emot att göra den här resan med dem”, säger Christian Leybold, General Partner på Eventures, som även intar en plats i Karmas styrelse i och med investeringen.

Karma har lyckats skapa en innovativ lösning på ett av världens största miljöproblem.

”Norrsken är fortfarande aktiva investerare men vi har gjort plats för de här nya investerarna i rundan”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Läs mer: Sju digitala trender som ändrar våra matvanor i grunden

Karmas app hjälper restauranger, caféer och livsmedelsbutiker att minska sitt matsvinn genom att sälja överskottsmat till konsumenter till ett lägre pris. Karma har gått från 1 000 användare i november till över 100 000 registrerade användare idag.

Fotnot: NTL-länken i artikeln går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, bolagen och investerarna i den nordiska techsektorn.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post