Hoppa till innehållet

Matsvinnsappen Karma tar in över 30 miljoner för expansion i Europa

Matsvinnsappen Karma tar in mellan 30-40 miljoner kronor i en ny runda. Investeringen från Eventures och Eequity ska ta bolaget ut i Europa.

Karmas grundarteam. Från vänster: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson.
Karmas grundarteam. Från vänster: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Elsa Bernadotte, Ludvig Berling och Mattis Larsson.

Matsvinnsappen Karma har tidigare tagit in 7 miljoner kronor från bland andra Niklas Adalberths Norrsken Foundation (NTL), Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, Spotify-veteranen Sophia Bendz (NTL) samt flera svenska affärsänglar.

Nu tar bolaget in en större runda på mellan 3-4 miljoner euro, motsvarande 30-40 miljoner kronor, för att lansera utomlands.  

”Det här är en jätteboost för oss. Vi ska expandera internationellt och vi håller fortfarande på att göra marknadsundersökningar för att se vilket land som passar bäst”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd för Karma (NTL).

Läs mer: Spotify-veteran investerar i Karma

Hjalmar Ståhlberg Nordegren uppger att första steget mot expansion till ett EU-land kommer att ske redan i år. 

Internationella Eventures (NTL) har tidigare investerat i bland annat svenska Natural Cycles. Svenska Eequity (NTL) har haft särskilt fokus på e-handel, med bolag som Na-kd, Swissclinic och Footway i portföljen.

”Karma har på kort tid lyckats skapa en enkel och innovativ lösning på ett av världens största miljöproblem med en globalt skalbar modell. De är ett perfekt exempel på teknik som möter smarta idéer för en mer hållbar och bättre värld, och vi ser fram emot att göra den här resan med dem”, säger Christian Leybold, General Partner på Eventures, som även intar en plats i Karmas styrelse i och med investeringen.

Karma har lyckats skapa en innovativ lösning på ett av världens största miljöproblem.

”Norrsken är fortfarande aktiva investerare men vi har gjort plats för de här nya investerarna i rundan”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Läs mer: Sju digitala trender som ändrar våra matvanor i grunden

Karmas app hjälper restauranger, caféer och livsmedelsbutiker att minska sitt matsvinn genom att sälja överskottsmat till konsumenter till ett lägre pris. Karma har gått från 1 000 användare i november till över 100 000 registrerade användare idag.

Fotnot: NTL-länken i artikeln går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, bolagen och investerarna i den nordiska techsektorn.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera