Hoppa till innehållet

Memmos succéstart: Därför vill fler ha hälsning från sina idoler under coronakrisen

Kändishälsningssajten Memmo ser ökad trafik när fans inte fysiskt kan träffa sina idoler på grund av coronakrisen. ”Det som finns kvar är att mötas digitalt”, säger bolagets vd Gustav Lundberg Toresson.

Gustav Lundberg Toresson är vd för Memmo.
Gustav Lundberg Toresson är vd för Memmo.

Di Digital har tidigare skrivit om Memmo, som startade i mitten av december 2019. Nu ser företaget ett ökat intresse, både från profiler och deras fans, med anledning av coronakrisen. 

I mitten av mars skulle influerarträffen ”Heyou” anordnas, där fans skulle få möjlighet att träffa sina idoler. Men förbudet mot stora folksamlingar gjorde att evenemanget fick ställas in och istället vänder sig många av besökarna nu till sajten Memmo, för att där få en personlig hälsing av kändisarna. 

”Det som finns kvar är att mötas digitalt. Vi gick ihop med Heyou så att många fick personliga hälsningar utan att behöva träffas”, säger Memmos vd Gustav Lundberg Toresson.

Som en del har företaget lanserat kampanjen ”#actwithmemmo” där kändisarnas och Memmos arvode går till Världshälsoorganisationens, WHO:s, arbete mot coronaviruset. 

”Det är en mix av att fler ansluter sig nu på grund av att de har mer tid, och att profilerna hört talas om kampanjen som de vill vara med och stötta”, säger Gustav Lundberg Toresson.

Efter att många av profilerna delat kampanjen i sociala medier har Memmos konverteringar ökat med 138 procent.

I bolagets vanliga affärsmodell får Memmo 25 procent av intäkterna, medan 75 procent går till profilen.

Men i den nya coronakampanjen går båda delarna till WHO. Sedan den lanserades i början av förra veckan har över 80 av de över 500 anslutna kändisarna på plattformen gått med i kampanjen. 

Gustav Lundberg Toresson tror att coronakrisen har snabbat på en utveckling mot en mer digitaliserad medievärld.

”Den här ompositioneringen tror vi redan var på gång, men det här kritiska läget tvingar oss dit av helt andra anledningar. I framtiden kanske man inte måste stå på scen för att träffa sina fans. Vår vision är att bygga den personliga kommunikationen mellan profiler och deras fans och där är videohälsningar en start.”

Till exempel berättar Memmos vd att ett vanligt inslag på plattformen kan vara att en komiker börjar skicka minutlånga personliga standup, att en sportstjärna ger sina bästa träningstips eller att influerare ger feedback till någon som vill bygga upp sina sociala kanaler.

”Allt som händer nu gör att den här utvecklingen snabbas på väldigt mycket”, säger Gustav Lundberg Toresson.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera