Hoppa till innehållet

Memmos succéstart: Därför vill fler ha hälsning från sina idoler under coronakrisen

Kändishälsningssajten Memmo ser ökad trafik när fans inte fysiskt kan träffa sina idoler på grund av coronakrisen. ”Det som finns kvar är att mötas digitalt”, säger bolagets vd Gustav Lundberg Toresson.

Gustav Lundberg Toresson är vd för Memmo.
Gustav Lundberg Toresson är vd för Memmo.

Di Digital har tidigare skrivit om Memmo, som startade i mitten av december 2019. Nu ser företaget ett ökat intresse, både från profiler och deras fans, med anledning av coronakrisen. 

I mitten av mars skulle influerarträffen ”Heyou” anordnas, där fans skulle få möjlighet att träffa sina idoler. Men förbudet mot stora folksamlingar gjorde att evenemanget fick ställas in och istället vänder sig många av besökarna nu till sajten Memmo, för att där få en personlig hälsing av kändisarna. 

”Det som finns kvar är att mötas digitalt. Vi gick ihop med Heyou så att många fick personliga hälsningar utan att behöva träffas”, säger Memmos vd Gustav Lundberg Toresson.

Som en del har företaget lanserat kampanjen ”#actwithmemmo” där kändisarnas och Memmos arvode går till Världshälsoorganisationens, WHO:s, arbete mot coronaviruset. 

”Det är en mix av att fler ansluter sig nu på grund av att de har mer tid, och att profilerna hört talas om kampanjen som de vill vara med och stötta”, säger Gustav Lundberg Toresson.

Efter att många av profilerna delat kampanjen i sociala medier har Memmos konverteringar ökat med 138 procent.

I bolagets vanliga affärsmodell får Memmo 25 procent av intäkterna, medan 75 procent går till profilen.

Men i den nya coronakampanjen går båda delarna till WHO. Sedan den lanserades i början av förra veckan har över 80 av de över 500 anslutna kändisarna på plattformen gått med i kampanjen. 

Gustav Lundberg Toresson tror att coronakrisen har snabbat på en utveckling mot en mer digitaliserad medievärld.

”Den här ompositioneringen tror vi redan var på gång, men det här kritiska läget tvingar oss dit av helt andra anledningar. I framtiden kanske man inte måste stå på scen för att träffa sina fans. Vår vision är att bygga den personliga kommunikationen mellan profiler och deras fans och där är videohälsningar en start.”

Till exempel berättar Memmos vd att ett vanligt inslag på plattformen kan vara att en komiker börjar skicka minutlånga personliga standup, att en sportstjärna ger sina bästa träningstips eller att influerare ger feedback till någon som vill bygga upp sina sociala kanaler.

”Allt som händer nu gör att den här utvecklingen snabbas på väldigt mycket”, säger Gustav Lundberg Toresson.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera