Di Digital har tidigare skrivit om Memmo, som startade i mitten av december 2019. Nu ser företaget ett ökat intresse, både från profiler och deras fans, med anledning av coronakrisen.
I mitten av mars skulle influerarträffen ”Heyou” anordnas, där fans skulle få möjlighet att träffa sina idoler. Men förbudet mot stora folksamlingar gjorde att evenemanget fick ställas in och istället vänder sig många av besökarna nu till sajten Memmo, för att där få en personlig hälsing av kändisarna.
”Det som finns kvar är att mötas digitalt. Vi gick ihop med Heyou så att många fick personliga hälsningar utan att behöva träffas”, säger Memmos vd Gustav Lundberg Toresson.
Som en del har företaget lanserat kampanjen ”#actwithmemmo” där kändisarnas och Memmos arvode går till Världshälsoorganisationens, WHO:s, arbete mot coronaviruset.
”Det är en mix av att fler ansluter sig nu på grund av att de har mer tid, och att profilerna hört talas om kampanjen som de vill vara med och stötta”, säger Gustav Lundberg Toresson.
Efter att många av profilerna delat kampanjen i sociala medier har Memmos konverteringar ökat med 138 procent.
I bolagets vanliga affärsmodell får Memmo 25 procent av intäkterna, medan 75 procent går till profilen.
Men i den nya coronakampanjen går båda delarna till WHO. Sedan den lanserades i början av förra veckan har över 80 av de över 500 anslutna kändisarna på plattformen gått med i kampanjen.
Gustav Lundberg Toresson tror att coronakrisen har snabbat på en utveckling mot en mer digitaliserad medievärld.
”Den här ompositioneringen tror vi redan var på gång, men det här kritiska läget tvingar oss dit av helt andra anledningar. I framtiden kanske man inte måste stå på scen för att träffa sina fans. Vår vision är att bygga den personliga kommunikationen mellan profiler och deras fans och där är videohälsningar en start.”
Till exempel berättar Memmos vd att ett vanligt inslag på plattformen kan vara att en komiker börjar skicka minutlånga personliga standup, att en sportstjärna ger sina bästa träningstips eller att influerare ger feedback till någon som vill bygga upp sina sociala kanaler.
”Allt som händer nu gör att den här utvecklingen snabbas på väldigt mycket”, säger Gustav Lundberg Toresson.