Hoppa till innehållet

Säljer hälsningar från kändisar – fick idén efter möte med Elon Musk

Ett bröllop och en middag med Elon Musk lade grundidén till Memmo – en plattform där fans kan köpa en personlig hälsning av sin idol. Redan innan lansering har bolaget tagit in 20 miljoner kronor från flera namnkunniga affärsänglar. Nu rullar de för första gången ut tjänsten, med Sverige som start. 

Bland andra Carolina Gynning och Börje Salming har anslutit sig till tjänsten. Bilden i mitten är en genrebild.
Bland andra Carolina Gynning och Börje Salming har anslutit sig till tjänsten. Bilden i mitten är en genrebild.Foto: TT

Kunden går in på Memmos hemsida, väljer en kändis som passar, skriver ihop en förfrågan och håller tummarna för att profilen tackar ja till uppdraget. Är så fallet kommer det snart tillbaka en personlig hälsning – så låter grundidén till plattformen Memmo. 

”Den här typen av meddelanden är perfekta för ett bröllop eller en födelsedag, men också för den som vill skicka en annorlunda jul- eller nyårshälsning. Vi tror också att meddelanden som ska motivera ett idrottslag, peppande hälsningar eller roliga festinbjudningar kan bli populärt”, säger Gustav Lundberg Toresson, vd på Memmo.

Han har grundat bolaget tillsammans med Tobias Bengtsdahl, som tidigare har jobbat med den operativa verksamheten på budfirman Budbee och matleverantören Wolt – där han ansvarade för den svenska marknaden. Själv har Gustav Lundberg Toresson tidigare jobbat med marknadsexpansion på Boston Consulting Group i Mellanöstern och på videoplattformen Seenthis, vilket kvalade in honom på Forbes lista ”30 under 30 – Media & Marketing”.

Memmos medgrundare Gustav Lundberg Toresson, som är vd och Tobias Bengtsdahl, som är operativ chef.
Memmos medgrundare Gustav Lundberg Toresson, som är vd och Tobias Bengtsdahl, som är operativ chef.Foto: Press

Han berättar att grundidén till Memmo delvis är inspirerad av ett bröllop – och en middag med Teslagrundaren Elon Musk.

”Jag var på en middag i Los Angeles hos en vän när det visade sig att en av gästerna var gammal vän med Elon Musk, som kom dit senare på kvällen. Vi pratade, och det är ett minne som hängt med länge. Det fick mig att börja fundera på den här positiva känslan, den inspirerande effekten av att ha ett personligt möte med någon man ser upp till.”

När Gustav Lundberg Toresson några år senare var på ett bröllop i Frankrike, där en fransk fotbollsspelare hade spelat in en personlig hälsning till brudgummen, insåg han att det hade varit krångligt att få videon gjord.

Responsen hittills har varit överväldigande positiv

Det blev starten till Memmo, som i dag fredag rullar ut i Sverige som första land. Men redan nästa år finns planer på expansion inom Europa. 

”Memmo är ett av de allra första bolagen som testar den här typen av tjänst på europeisk mark, och förmodligen det första i Skandinavien”, säger vd:n. 

Fenomenet har vunnit desto mer mark i USA där kändisar som Snoop Dogg, som kammar hem 3 000 dollar per uppdrag, och realitystjärnan Caitlyn Jenner, som kostar 2 500 dollar, säljer personliga hälsningar. 

Priserna på Memmo sätts av profilerna själva. Hittills har arvodena satts på desto mer blygsammare nivåer än de amerikanska motsvarigheterna. I dagsläget kostar ett meddelande från 200 upp till 1 000 kronor

När den här intervjun görs har ni inte ens släppt tjänsten i Sverige. Vad är det som gör er så självsäkra att ni klarar av att expandera internationellt? 

”Det är en kombination av flera saker. Dels har vi samlat ihop ett starkt team med relevant bakgrund, dels har vi en såpass stark investerarbas som hjälper oss och rådgiver oss och dels har responsen hittills varit överväldigande positiv.”

Som en av nycklarna till att lyckas med en expansion nämner Gustav Lundberg Toresson att vara lokal på varje marknad. Till sin hjälp har de tagit in 20 Mkr i riskkapital.

Pengarna kommer till exempel från amerikanska Luxor Capital, Vostok New Ventures vd Per Brillioth, festivalen Way Out Wests grundare Niklas Lundell och Joel Borg, Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson, samt Patrik Hedelin och Magnus Wiberg som driver riskkapitalbolaget Eequity.

”Jag och Tobias har jobbat inom startup-sfären och lärt känna en hel del människor. De har varit imponerade av teamet och vår bakgrund. Dessutom tror vi att idén kommer kunna växa snabbt, den är skalbar och den har visat sig vara populär när vi testat den.”

I dagsläget har ett fyrtiotal kändisar och profiler anslutit sig till Memmo, bland dessa Börje Salming, Carolina Gynning, Fridolina Rolfö och Bingo Rimér. Men biblioteket fortsätter att breddas och planen är att inom ett par veckor ha upp till 150 profiler knutna till plattformen.  

Själva namnet Memmo är en hopslagning av de engelska orden ”memorable”, på svenska minnesvärd, och ”memo”, på svenska meddelande. 

Vem är drömprofilen att ha på Memmo? 

”Barack Obama”, säger Gustav Lundberg Toresson med glimten i ögat.

Läs mer: Storägaren bekräftar: Voi på väg att stänga miljardrunda 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera