Hoppa till innehållet

Säljer hälsningar från kändisar – fick idén efter möte med Elon Musk

Ett bröllop och en middag med Elon Musk lade grundidén till Memmo – en plattform där fans kan köpa en personlig hälsning av sin idol. Redan innan lansering har bolaget tagit in 20 miljoner kronor från flera namnkunniga affärsänglar. Nu rullar de för första gången ut tjänsten, med Sverige som start. 

Bland andra Carolina Gynning och Börje Salming har anslutit sig till tjänsten. Bilden i mitten är en genrebild.
Bland andra Carolina Gynning och Börje Salming har anslutit sig till tjänsten. Bilden i mitten är en genrebild.Foto: TT

Kunden går in på Memmos hemsida, väljer en kändis som passar, skriver ihop en förfrågan och håller tummarna för att profilen tackar ja till uppdraget. Är så fallet kommer det snart tillbaka en personlig hälsning – så låter grundidén till plattformen Memmo. 

”Den här typen av meddelanden är perfekta för ett bröllop eller en födelsedag, men också för den som vill skicka en annorlunda jul- eller nyårshälsning. Vi tror också att meddelanden som ska motivera ett idrottslag, peppande hälsningar eller roliga festinbjudningar kan bli populärt”, säger Gustav Lundberg Toresson, vd på Memmo.

Han har grundat bolaget tillsammans med Tobias Bengtsdahl, som tidigare har jobbat med den operativa verksamheten på budfirman Budbee och matleverantören Wolt – där han ansvarade för den svenska marknaden. Själv har Gustav Lundberg Toresson tidigare jobbat med marknadsexpansion på Boston Consulting Group i Mellanöstern och på videoplattformen Seenthis, vilket kvalade in honom på Forbes lista ”30 under 30 – Media & Marketing”.

Memmos medgrundare Gustav Lundberg Toresson, som är vd och Tobias Bengtsdahl, som är operativ chef.
Memmos medgrundare Gustav Lundberg Toresson, som är vd och Tobias Bengtsdahl, som är operativ chef.Foto: Press

Han berättar att grundidén till Memmo delvis är inspirerad av ett bröllop – och en middag med Teslagrundaren Elon Musk.

”Jag var på en middag i Los Angeles hos en vän när det visade sig att en av gästerna var gammal vän med Elon Musk, som kom dit senare på kvällen. Vi pratade, och det är ett minne som hängt med länge. Det fick mig att börja fundera på den här positiva känslan, den inspirerande effekten av att ha ett personligt möte med någon man ser upp till.”

När Gustav Lundberg Toresson några år senare var på ett bröllop i Frankrike, där en fransk fotbollsspelare hade spelat in en personlig hälsning till brudgummen, insåg han att det hade varit krångligt att få videon gjord.

Responsen hittills har varit överväldigande positiv

Det blev starten till Memmo, som i dag fredag rullar ut i Sverige som första land. Men redan nästa år finns planer på expansion inom Europa. 

”Memmo är ett av de allra första bolagen som testar den här typen av tjänst på europeisk mark, och förmodligen det första i Skandinavien”, säger vd:n. 

Fenomenet har vunnit desto mer mark i USA där kändisar som Snoop Dogg, som kammar hem 3 000 dollar per uppdrag, och realitystjärnan Caitlyn Jenner, som kostar 2 500 dollar, säljer personliga hälsningar. 

Priserna på Memmo sätts av profilerna själva. Hittills har arvodena satts på desto mer blygsammare nivåer än de amerikanska motsvarigheterna. I dagsläget kostar ett meddelande från 200 upp till 1 000 kronor

När den här intervjun görs har ni inte ens släppt tjänsten i Sverige. Vad är det som gör er så självsäkra att ni klarar av att expandera internationellt? 

”Det är en kombination av flera saker. Dels har vi samlat ihop ett starkt team med relevant bakgrund, dels har vi en såpass stark investerarbas som hjälper oss och rådgiver oss och dels har responsen hittills varit överväldigande positiv.”

Som en av nycklarna till att lyckas med en expansion nämner Gustav Lundberg Toresson att vara lokal på varje marknad. Till sin hjälp har de tagit in 20 Mkr i riskkapital.

Pengarna kommer till exempel från amerikanska Luxor Capital, Vostok New Ventures vd Per Brillioth, festivalen Way Out Wests grundare Niklas Lundell och Joel Borg, Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson, samt Patrik Hedelin och Magnus Wiberg som driver riskkapitalbolaget Eequity.

”Jag och Tobias har jobbat inom startup-sfären och lärt känna en hel del människor. De har varit imponerade av teamet och vår bakgrund. Dessutom tror vi att idén kommer kunna växa snabbt, den är skalbar och den har visat sig vara populär när vi testat den.”

I dagsläget har ett fyrtiotal kändisar och profiler anslutit sig till Memmo, bland dessa Börje Salming, Carolina Gynning, Fridolina Rolfö och Bingo Rimér. Men biblioteket fortsätter att breddas och planen är att inom ett par veckor ha upp till 150 profiler knutna till plattformen.  

Själva namnet Memmo är en hopslagning av de engelska orden ”memorable”, på svenska minnesvärd, och ”memo”, på svenska meddelande. 

Vem är drömprofilen att ha på Memmo? 

”Barack Obama”, säger Gustav Lundberg Toresson med glimten i ögat.

Läs mer: Storägaren bekräftar: Voi på väg att stänga miljardrunda 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera