Hoppa till innehållet

Microsoft investerar i svenska Pickit

Microsoft köper en andel av den svenska bildtjänsten Pickit. Bolagens samarbete började när Pickits grundare ringde Microsoft och skällde på it-jätten.

Pickits team på Gotland med medgrundaren Henrik Bergqvist, tredje från vänster i bakre raden, och marknadschefen Robert Dysell, andra från vänster i bakre raden.
Pickits team på Gotland med medgrundaren Henrik Bergqvist, tredje från vänster i bakre raden, och marknadschefen Robert Dysell, andra från vänster i bakre raden.Bild: Pickit

Den svenska bildtjänsten Pickit stänger en investeringsrunda på 4,6 miljoner dollar, knappt 42 miljoner kronor. Pengarna kommer från it-jätten Microsofts investeringsarm Microsoft Ventures, Almi Invest och två internationella investerare som vill vara anonyma.

Hur mycket Microsoft investerat av de 42 miljonerna vill Pickit inte gå ut med, men det handlar om en betydande del, enligt Robert Dysell, marknadschef på Pickit. Han vill heller inte uppge hur stor andel av aktierna i bolaget jätten nu kontrollerar.

Gotlandsbolaget Pickit, som tidigare hette Pichit.me, har utvecklat en tjänst för crowdsourcat bildmaterial som kan användas lagligt i till exempel presentationer. Bolaget har beskrivit sig som ett Spotify för bilder därför att fotograferna får betalt när bilderna används.

Medgrundarna Mathias Björkholm och Henrik Bergqvist delar på vd-posten i bolaget.

Samarbetet med Microsoft började för fyra år sedan, efter att Mathias Björkholm tagit kontakt med bolagets jurister i Sverige.

”Han ringde upp dem och skällde på dem. Han sa att ni erbjuder Powerpoint som ett visualiseringsverktyg, men ni har tagit bort den kostnadsfira bildtjänsten Clipart. Det är som att uppmana användarna till brott!” berättar Robert Dysell.

Läs mer: Genombrott för Pickit – nytt avtal med Microsoft

Efter att Microsoft fått upp ögonen för de kaxiga svenskarna gjordes Pickit till standard i Powerpoint. Våren 2016 knöts bolaget ännu närmare Microsoft, då det integrerades i Microsoft Office-paketet. Nu investerar Microsoft i bolaget för första gången.

Enligt Robert Dysell är Pickit det tjugonde bolaget i världen som Microsoft Ventures investerat i.

Hittills har Pickit fokuserat på konsumenttjänsten och vill fortsätta expandera bland världens 1,2 miljarder Office-användare. Men med det nya kapitalet ska man framför allt utveckla företagserbjudandet och rikta sig till marknads- och varumärkesavdelningar.

”Vi dödar den gamla, tråkiga bildbanken och sätter liv i den genom att distribuera den lika enkelt som Clipart. Vi skapar ett nytt sätt att arbeta med bilder i tjänstemannaföretag”, säger Robert Dysell.

Till företagen marknadsförs Pickit i första hand inte som en bildbank, utan som ett distributionsverktyg där företagen kan ladda upp sina egna bilder.

Läs mer: Så fick de Microsoft att köpa deras startup

Bolaget har börjat ta betalt för sin tjänst för några månader sedan och har än så länge ingen omsättning att tala om. Privatpersoner kan börja använda tjänsten gratis och få extrafunktioner för 2 dollar i månaden. För företagen planerar man en månadslicens som baseras på hur många anställda som använder tjänsten.

Pickit har 25 anställda och kontor i Visby och i Redmond, Washington State i USA.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera