Hoppa till innehållet

Miljardvärderade Trustly tar första steget in i Asien

Det svenska betalbolaget Trustly expanderar till Kanada och Australien, som man beskriver som ett första steg in i Asien.
Bolaget beskrivs ofta som ett ”nytt Klarna” med en värdering på kring 16 miljarder.

Oscar Berglund, vd för Trustly.
Oscar Berglund, vd för Trustly.Foto: Amanda Lindgren

Svenska Trustly har seglat upp som en storspelare på den internationella marknaden för bankbetalningar på nätet – något som blir allt viktigare i e-handeln. Nu står det klart att man expanderar verksamheten till Australien och Kanada.

Expansion till Australien beskrivs som gynnsamt då landet håller på att öppna upp mot ”open banking” – det vill säga enkla direktöverföringar mellan banker och finansbolag. Australien representerar även Trustlys ”första steg in i Asien och Stillahavsområdet”. Kanada stärker bolagets ställning i Nordamerika, enligt bolaget. 

”Expansion till Australien och Kanada är en milstolpe i våra ambitioner att bygga ett globalt nätverk för nätbanksbetalningar. De är båda stora marknader med stor potential och vi ser redan hög efterfrågan från handlare som letar efter 'open banking'-lösningar och ett bra alternativ till kortbetalningar”, säger Trustlys vd Oscar Berglund.

Bolaget har gått som tåget de senaste åren.

Under 2019 steg Trustlys omsättning med 58 procent till drygt 1,4 miljarder kronor, medan vinsten på sista raden summerades till 70 Mkr. 

Vd:n Oscar Berglund vill inte ge en prognos för 2020, men uppger att bolaget fortsätter att växa jämfört med förra året.

”Det här har varit ett konstigt och tufft år för många. Vi har tusentals handlare som kunder så vi har sett många olika slags utfall - för vissa av våra handlare försvann en stor del av intäkterna på någon vecka, medan andra har vuxit snabbt under de senaste sex månaderna. Eftersom vi bara hanterar digitala betalningar och finns inte vid fysisk point-of-sale, så har vi överlag nog påverkats mindre än de flesta andra”, säger han.

Trustly har idag drygt 500 medarbetare vid tio kontor i Europa och USA. 

Di Digital har följt bolagets utveckling en längre tid och kunde nyligen rapportera att Trustly nu värderades till knappt 16,5 miljarder kronor. 

Huvudägare är Nordic Capital och ordförande är Johan Tjärnberg, som 2014 grundade Bambora, en internationell betalningslösning för butiker, med Nordic Capital som huvudägare. 

Läs mer: Han sålde svenskt betalbolag för 14 miljarder – tar över hos konkurrenten

Vilka är era huvudkonkurrenter?

”Vi konkurrerar med de olika betalningslösningar som används för digitala betalningar. Det är ofta internationella spelare som Mastercard, Visa, American Express och Paypal. Sedan finns det i flera länder där vi verkar också lokala konkurrenter, till exempel Ideal i Nederländerna eller Swish i Sverige. En av våra fördelar är att vi erbjuder våra handlare en helhetslösning för att ta emot betalningar från konsumenter i mer än 20 länder och att handlarna ofta ser en ökad konvertering i kassan genom att lägga till Trustly”, säger Trustlys vd Oscar Berglund.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera