Hoppa till innehållet

Miljardvärderade svenska succéappen bekräftar: Siktar på börsen om tre år

Den svenska kommunikationsappen Truecaller har över 200 miljoner användare och gjort stor succé i Indien. Nu blickar bolaget, som värderas till 6,8 miljarder kronor, mot en börsnotering om tre år.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.Foto: Hampus Andersson

Den svenska kommunikationsappen Truecaller TRUE B +0,47%Dagens utveckling ska vara redo för en börsnotering vid år 2022. Det bekräftar företaget för Di Digital, efter att Bloomberg först rapporterat om nyheten.

Truecaller har i dagsläget hela 200 miljoner aktiva användare användare och 230 anställda, varav merparten är baserade i Indien. Bolaget grundades i Stockholm av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam under 2009. 

Huruvida Truecaller planerar en notering i Sverige eller utlandet vill man i dagsläget inte svara på, när Di Digital ställer frågan.  

Den populära tjänsten var från början en renodlad telefonboksapp, men den har sedan utökats med bland annat meddelandefunktioner och spamfilter. Länge hade dock Truecaller svårt att slå mynt av sin stora användarbas. 

Till slut började man dock sälja både annonser och abonnemang till privatpersoner på plattformen. Under det senaste året har Truecaller också breddat sig till finansiella tjänster, till exempel genom pengaöverföringar.

Nu ska man även börja rulla ut lån till företagare i Indien på bred front.

”Om tre år kommer intäkterna från prenumerationer, annonser och fintech vara lika stora för Truecaller”, säger vd:n Alan Mamedi till Bloomberg.

Under 2018 omsatte bolaget 161 miljoner kronor och noterade en förlust på 65 Mkr. 

Alan Mamedi har tidigare sagt till Di Digital att de siktar på att nå intäkter 300 Mkr i intäkter i år och att Truecaller samtidigt närmar sig lönsamhet.

Största ägare i Truecaller är det beryktade riskkapitalbolaget Sequoia Capital, följt av grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, samt Kleiner Perkins. Brittiska Atomico och Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith finns också i ägarkretsen.

Bolaget tog senast in pengar på den privata marknaden hösten 2018 och värderades då till 6,8 miljarder kronor. Truecaller avböjer att kommentera om bolaget planerar att ta in ännu mer kapital före 2022.

Läs mer: Svenska duon gör succé i Indien – men missar målet 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera