Hoppa till innehållet

Miljardvärdering när Pomegranate går till börsen

Det svenska bolaget Pomegranate investerar i Irans internetsektor. Nu går riskkapitalbolaget till börsen med en miljardvärdering.

Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert är investare i Pomegranate.
Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert är investare i Pomegranate.Bild: Joey Abrait

Det svenska investeringsbolaget Pomegranate (NTL) har sedan 2014 investerat över 300 miljoner kronor i Irans internetsektor. Bakgrunden till bolaget är att börsnoterade Vostok New Ventures ville investera i Iran men inte kunde på grund av bolagets amerikanska aktieägare. 

Därför bildades Pomegranate som separat bolag med bland annat Vostok New Ventures vd Per Brilioth och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelberth som aktieägare.

Läs även: Svenskar storsatsar på Irans Amazon 

Nu ska bolaget börsnoteras på NGM-börsen i Stockholm, uppger Pomegranate i ett pressmeddelande. Samtidigt bjuder bolaget ut totalt 1 250 000 aktier med teckningsspannet 24–26 euro, vilket värderar Pomegranate Investment till minst 951 miljoner kronor. Det nya kapitalet bolaget tar in ger en sammanlagd värdering på totalt 1,2 miljarder kronor.

”Detta offentliga erbjudande kommer att göra det möjligt för oss att diversifiera vår portfölj ytterligare. Vi samarbetar med mycket starka, framgångsrika entreprenörer och företag för att överföra know-how och skapa lokala arbetstillfällen”, säger Florian Hellmich, vd för Pomegranate i ett meddelande.

Se en analys av börsnoteringen från Di Digitals Facebooksida:

Pomegranate bjuder ut aktierna till institutionella investerare i Sverige och till allmänheten i Sverige. Teckningsperioden för allmänheten är öppen 22–29 mars.

I bolagets planer ingår att starta Irans största livsmedelskedja med små butiker. I det projektet har bolaget förbundit sig att investera upp till 30 miljoner euro över fyra år.

Pomegranate Investment gjorde under det fjärde kvartalet i fjol en nettovinst på 35,6 miljoner euro, eller 339 miljoner kronor, enligt bolagets webbplats.

I början av 2016 lyftes de ekonomiska sanktionerna mot Iran. Det innebar att en jättemarknad med nära 80 miljoner invånare har öppnat upp sig för investerare. Inte minst den iranska internetsektorn har blivit föremål för omvärldens intresse då 60 procent av landets befolkning är under 30 år.

Innehåll från Stena RecyclingAnnons

Cirkulär IT-satsning minskar klimatavtrycket

Nu storsatsar Stena Recycling i Sverige med sitt reuse-erbjudande – återbruk av IT-produkter. Bolaget har kapacitet att hjälpa små som stora företag med att förlänga livslängden på alla typer av IT-produkter.

– Elektronikavfall är den snabbast växande avfallsströmmen globalt. Det vill vi bidra till att ändra på. Eftersom vi hanterar både återbruk och återvinning i våra egna processer ger vi företag full koll på spårbarheten, genom produktens hela livscykel. Det ger fördelar i omställningen till cirkulära affärsmodeller, säger Lars Håkansson, Head of Reuse och ansvarig för cirkulära IT-tjänster på Stena Recycling.

Stena Recycling erbjuder företag en komplett lösning för återbruk av datacenter, lagringsutrustning, servrar och workplace IT. I tjänsten ingår allt från hämtning och säker radering av data till återbruk – och återvinning i de fall det krävs. 

Upptäck Stena Recyclings cirkulära IT-tjänster  

För cirkulär IT märks en stadigt ökad efterfrågan, inte minst när det gäller återbruk av datacenter. 

– Vi har en unik produktexpertis och vi både köper företags utrustning och erbjuder företag att köpa återbrukad och testad IT, till bra priser genom oss, säger Lars Håkansson. 

I satsningen ingår ett specialistteam på ett tiotal personer som alla har specialistkompetens inom cirkulära tjänster för IT-produkter.

– Vårt team hjälper till med frågor kring allt från koldioxidbesparing till hur vi jobbar med informationssäkerhet och vår certifiering genom ISO 27001, avslutar Lars Håkansson. 

Läs mer om informationssäkerhet hos Stena Recycling  

 

 

Mer från Stena Recycling

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Stena Recycling och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera