Hoppa till innehållet

Minecraft-gänget investerar i Funrock – utvecklar arabiskt krigsspel

Mojangmiljardärerna Carl Manneh och Jakob Porsér är med och investerar när spelutvecklaren Funrock tar in 22 miljoner i friskt kapital. Pengarna ska användas till att utveckla bolagets mobila strategispel som riktar sig till spelare i Mellanöstern.

Mojangs tre grundare: Carl Manneh (före detta vd), Markus Persson (spelutvecklaren bakom Minecraft) och Jakob Porsér.
Mojangs tre grundare: Carl Manneh (före detta vd), Markus Persson (spelutvecklaren bakom Minecraft) och Jakob Porsér.Foto: Nicklas Storbjörk

Den Stockholmsbaserade spelstudion Funrock (NTL) fortsätter att växa på Mellanösterns spelmarknad. Testlanseringen av det mobila strategispelet Etihad Al Abtal har skördat stora framgångar och nu är man redo att höja insatsen. 

”Vi har en snabb tillväxt i länder som Saudiarabien och Kuwait. Vidare är betalningsviljan hög, liksom engagemanget och viljan att spela i nätverk tillsammans med sina vänner”, säger bolagets vd och grundare David Wallinder. 

Funrocks marknadsstrategi går ut på att initialt rikta in sig helt på den arabiska världen, en marknad med många spelentusiaster men få egna spel av dignitet. Efter en flerårig testperiod, med flera versioner av multiplayer-spelet Etihad Al Abtal, är man nu redo för en bred lansering. Vidare planerar man att ge ut nya speltitlar baserade på samma spelplattform.

Bakom marknadsföringen av Etihad Al Abtal står bolagets försäljningschef Magdy Shehata, som rekryterades från Truecaller för några år sedan.

”Den mobila spelmarknaden är mycket utvecklad i Mellanöstern och utgör mer än halva marknaden. Många har hoppat över desktop och gått rakt till mobiltelefonen med sitt spelande”, säger Magdy Shehata.

Strategispelet Etihad Al Abtal, vars titel betyder ”förenade hjältar” på svenska, utspelar sig i en fiktiv framtidsversion av dagens Mellanöstern. Det är utvecklat på arabiska ihop med lokala kreatörer och låter spelarna utmana varandra - eller samarbeta för att bygga allianser och ena regionen.

Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata.
Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata.Foto: Funrock

För att lyckas med detta tar Funrock in 22 miljoner kronor i friskt kapital, från bland annat investeringsbolaget AGOF (A group of friends). Bakom AGOF står gäng investerare med kopplingar till Mojang, Happy Socks och ett flertal casinobolag. 

Två av dessa är Mojanggrundarna och miljardärerna Carl Manneh och Jakob Porsér. Även Mojangs nuvarande vd Jonas Mårensson, tvillingbror till Carl Manneh, är med på tåget.

Läs mer: Mojang-miljardärerna in i ny investerargrupp  

Mojang står bakom spelsuccén Minecraft. Bolaget såldes till Microsoft för 18 miljarder kronor 2014.

”Det är väldigt kul att få in AGOF som ägare i Funrock. AGOF har en stark ägarbild med mycket duktiga individer bakom, och kommer att förutom kapital att kunna hjälpa till med sin erfarenhet och nätverk”, säger vd David Wallinder. 

Även entreprenören Mikael A. Pettersson (NTL) och flera andra befintliga ägare är med och investerar. Bland de befintliga ägarna kan nämnas Johan Qviberg och Daniel Laurén.

Läs mer: Funrock tar in 20 miljoner till arabiskt strategispel 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera