Annons

De tar in 20 miljoner till arabiskt strategispel

Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata.
Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata. Foto: Funrock
Spelstudion Funrock tar in 20 miljoner kronor från, bland andra, Prioritet Capital. Pengarna ska användas till lanseringen av det arabiska strategispelet Etihad Al Abtal, som leds av bolagets marknadschef Magdy Shehata från Truecaller.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den Stockholmsbaserade spelstudion Funrock (NTL) fortsätter att kratta för en erövring av Mellanösterns spelmarknad. Testlanseringen av spelet Zombie Attack i Egypten har visserligen ebbat ut. Men nu ska man storsatsa på spelet Etihad Al Abtal, eller ”förenade hjältar” på svenska, som bygger på samma spelmotor som Zombie Attack.

Etihad Al Abtal beskrivs som ett strategispel för mobilen och utspelar sig i ett modernt Mellanöstern. Funrocks vd och grundare David Wallinder beskriver ett kulturellt relevant spel som är utvecklat på arabiska.

Det här är en målgrupp med 600 miljoner människor

”Vi har jobbat med en lokal storyteller och testat spelet på journalister och universitetsstudenter i olika länder i Mellanöstern. Spelet har ett positivt budskap om samarbete och civilisationsbyggande”, säger han. 

Funrocks marknadsstrategi går ut på att initialt rikta in sig helt på den arabiska världen, en marknad med många spelentusiaster men få egna spel av dignitet.

”Vi vill göra spel av hög kvalité för regionen. Det här är en målgrupp med 600 miljoner människor. Trots det har bara en procent av innehållet i Apples App Store anknytning till denna värld”, förklarar vd David Wallinder, som själv är spelutvecklare i grunden.

Läs mer: ”Apple-samarbetet kan bli döden för Nintendo”

För att marknadsföra Etihad Al Abtal tar man nu in 20 Mkr i riskkapital. Lejonparten av pengarna kommer från Prioritet Capital. Bolaget ingår i familjen Wibergs Prioritet Group, som bland annat är storägare i e-handelsbolaget Mat.se. Med på tåget är även två affärsänglar.

”Pengarna ska användas till vår lansering av Etihad Al Abtal i Mellanöstern. Vi har testat olika versioner av spelet den senaste tiden och ska nu rulla ut det på bred front”, säger David Wallinder.

Scen ur spelet Etihad Al Abtal, eller ”förenade hjältar” på svenska.

Hur ska marknadsföringen gå till?

”Vi har säkrat samarbeten med 34 tv-kanaler, tre radiokanaler och ett gäng påverkare. Sedan gör vi givetvis digital marknadsföring. Det är sådant som är självklart i västvärlden idag, men få spelbolag har jobbat så i Mellanöstern.”

En viktig nyckelmedarbetare i sammanhanget är Funrocks marknadschef Magdy Shehata, som rekryterades från Truecaller tidigare i år. Han är född och uppvuxen i Egypten och kom till Sverige i samband med att han doktorerade på KTH.

”Vi ser hur många bolag försöker anpassa västvärldens spel till Mellanöstern. Men de saknar ofta den viktigaste faktorn, lokal anknytning”, säger Magdy Shehata.

David Wallinder grundade Funrock i slutet av 2014 i syfte att bygga spel för den arabiska marknaden. Idag har bolaget 13 anställda, varav merparten är spelutvecklare med erfarenheter från bolag som Starbreeze, Toca Boca och Dice.

Som Di Digital rapporterat har Funrock tidigare i år tagit in 6,5 Mkr från bland andra Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie och Swedbank Robur, samt Mikael Pettersson, entreprenör och grundare av Adx, som såldes till ett amerikanskt bolag förra året.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer