Hoppa till innehållet

De tar in 20 miljoner till arabiskt strategispel

Spelstudion Funrock tar in 20 miljoner kronor från, bland andra, Prioritet Capital. Pengarna ska användas till lanseringen av det arabiska strategispelet Etihad Al Abtal, som leds av bolagets marknadschef Magdy Shehata från Truecaller.

Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata.
Funrocks vd och grundare David Wallinder, spelet Etihad Al Abtal och bolagets marknadschef Magdy Shehata.Foto: Funrock

Den Stockholmsbaserade spelstudion Funrock (NTL) fortsätter att kratta för en erövring av Mellanösterns spelmarknad. Testlanseringen av spelet Zombie Attack i Egypten har visserligen ebbat ut. Men nu ska man storsatsa på spelet Etihad Al Abtal, eller ”förenade hjältar” på svenska, som bygger på samma spelmotor som Zombie Attack.

Etihad Al Abtal beskrivs som ett strategispel för mobilen och utspelar sig i ett modernt Mellanöstern. Funrocks vd och grundare David Wallinder beskriver ett kulturellt relevant spel som är utvecklat på arabiska.

Det här är en målgrupp med 600 miljoner människor

”Vi har jobbat med en lokal storyteller och testat spelet på journalister och universitetsstudenter i olika länder i Mellanöstern. Spelet har ett positivt budskap om samarbete och civilisationsbyggande”, säger han. 

Funrocks marknadsstrategi går ut på att initialt rikta in sig helt på den arabiska världen, en marknad med många spelentusiaster men få egna spel av dignitet.

”Vi vill göra spel av hög kvalité för regionen. Det här är en målgrupp med 600 miljoner människor. Trots det har bara en procent av innehållet i Apples App Store anknytning till denna värld”, förklarar vd David Wallinder, som själv är spelutvecklare i grunden.

Läs mer: ”Apple-samarbetet kan bli döden för Nintendo”

För att marknadsföra Etihad Al Abtal tar man nu in 20 Mkr i riskkapital. Lejonparten av pengarna kommer från Prioritet Capital. Bolaget ingår i familjen Wibergs Prioritet Group, som bland annat är storägare i e-handelsbolaget Mat.se. Med på tåget är även två affärsänglar.

”Pengarna ska användas till vår lansering av Etihad Al Abtal i Mellanöstern. Vi har testat olika versioner av spelet den senaste tiden och ska nu rulla ut det på bred front”, säger David Wallinder.

Scen ur spelet Etihad Al Abtal, eller ”förenade hjältar” på svenska.

Hur ska marknadsföringen gå till?

”Vi har säkrat samarbeten med 34 tv-kanaler, tre radiokanaler och ett gäng påverkare. Sedan gör vi givetvis digital marknadsföring. Det är sådant som är självklart i västvärlden idag, men få spelbolag har jobbat så i Mellanöstern.”

En viktig nyckelmedarbetare i sammanhanget är Funrocks marknadschef Magdy Shehata, som rekryterades från Truecaller tidigare i år. Han är född och uppvuxen i Egypten och kom till Sverige i samband med att han doktorerade på KTH.

”Vi ser hur många bolag försöker anpassa västvärldens spel till Mellanöstern. Men de saknar ofta den viktigaste faktorn, lokal anknytning”, säger Magdy Shehata.

David Wallinder grundade Funrock i slutet av 2014 i syfte att bygga spel för den arabiska marknaden. Idag har bolaget 13 anställda, varav merparten är spelutvecklare med erfarenheter från bolag som Starbreeze, Toca Boca och Dice.

Som Di Digital rapporterat har Funrock tidigare i år tagit in 6,5 Mkr från bland andra Thomas Eriksson, tidigare vd på Carnegie och Swedbank Robur, samt Mikael Pettersson, entreprenör och grundare av Adx, som såldes till ett amerikanskt bolag förra året.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera