Hoppa till innehållet

Mitigram växer med investering av Moor

Mitigram tog tidigare i år in 5 miljoner kronor av Moor. Kommunikationsplattformen med ett stort antal banker och storbolag som kunder har mer än fördubblat sin användarbas på ett år.

 

 

Marjon Wohlen är medgrundare och vd för Mitigram.
Marjon Wohlen är medgrundare och vd för Mitigram.

Mitigram (NTL) kan beskrivas som en kommunikationsplattform för banker och exportföretag, tänkt att användas i förhandlingar om säkring och finansiering av internationell handel, exempelvis exportkrediter. Sedan betaversionen, som släpptes med en handfull pilotkunder som Ericsson, Volvo, Nordea och Swedbank för drygt ett år sedan, har Mitigram nu lockat till sig över 20 banker, sju storbolag och två exportkreditorgan.

”Vi har fått flera stora kunder både storbolag och internationella banker så vi har gjort väldigt bra nätverksexpansion och det börjar verkligen ta fart”, säger medgrundaren och vd:n Marjon Wohlen.

Nu har våra kunder kommit till den fasen att de vill börja titta på datan och därför tar vi nu fram nya lösningar tillsammans med våra kunder.

Med Mitigram vill hon bygga en öppen och webbaserad plattform för kontaktbyggande och prisförhandlingar mellan företag och finansiella institutioner. En exportör kan använda tjänsten för att skicka ut prisförfrågningar, hitta lämpliga bankkontakter och jämföra förslag. En bank kan hitta nya kunder och få en inblick i hur de egna offerterna står sig i konkurrensen. Och enligt Marjon Wohlen har hon sett att plattformen används flitigt av användarna.

”De har börjat använda chatten på plattformen mycket mer istället för att mejla vilket är roligt”.

Läs även: Prestigekunder testkör svenska Mitigram

Mitigram har däremot inte börjat omsätta några stora summor eftersom grundversionen av plattformen är gratis att använda. Vad bolaget ser som sin inkomstkälla framöver är att både kunna erbjuda kunderna nya tjänster och den marknadsintelligens som Mitigram skapar utifrån plattformen..

”Det här skapar data för marknaden som blir väldigt värdefull för våra klienter. Nu har våra kunder kommit till den fasen att de vill börja titta på datan och därför tar vi nu fram nya lösningar tillsammans med våra kunder, som de sedan kommer få betala för”, säger Marjon Wohlen.

Jag ser dem nästan mer som medgrundare än investerare.

Sammanlagt har bolaget tagit in cirka 11 miljoner sedan starten 2014. Mitigram tog tidigare i år in 5 miljoner kronor av riskkapitalbolaget Moor, som är Mitigrams hittills enda investerare. 

”Jag ser dem nästan mer som medgrundare än investerare. De spelar också viktig roll i vår styrelse och vi har en väldigt delad syn på hur vi ska gå framåt och det betyder mer för mig än själva investeringarna”, säger Marjon Wohlen.

För nästa investeringsrunda som Mitigram planerar för första kvartalet 2017 vill bolaget ta in cirka 15 miljoner kronor.

”Vi tittar på investerare som verkligen tror på vår idé om att när man samlar alla de här bankerna och företaget på en plattform så kommer man också kunna tjäna pengar på både plattformen och den intelligens den skapar om marknaden i stort.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera