Hoppa till innehållet

”Chippet i min hand gör mig redo för framtiden”

Är det värt att sätta in ett chip i handen för att slippa passerkort på jobbet och enkelt få dina resepoäng på SJ? Nej, men för att skynda på utvecklingen, skriver Di Digitals Mimi Billing.

Di Digitals reporter Mimi Billing. Foto: Di/Biohack
Di Digitals reporter Mimi Billing. Foto: Di/Biohack

Under hösten fick jag ett ”Near-Field-Communications”-chip insatt i handen. Det var under lanseringen av VR-centret Mission IX som internet of us-bolaget Biohax erbjöd ett tiotal personer gratis chippning. 

Efter att ha velat sätta in ett chip i minst ett år blev erbjudandet för svårt att stå emot och jag satte upp mig som frivillig. 

Chippet, gjort av metalltrådar, antenner och ett glashölje, ska kunna ersätta en rad kort som i dag använder ett chip med samma egenskaper som det som sätts in under huden.

Tänk bara när du kan lämna plånboken och nyckelknippan hemma och ändå kan betala för varor och låsa upp din dörr med handen

Och om man är en ivrig gymmare på Sats, har en blip till sin tvättstuga eller åker mycket tåg med SJ är ett NFC-chip nog fantastiskt. Jag har varken det ena eller det andra och jag gör nästan aldrig det tredje. Och om du precis som jag har varit en lojal Apple-användare sedan Iphone 3, utan någon annan NFC-läsare tillgänglig, så har det fram till nu varit mer eller mindre meningslöst att sätta in ett chip. 

Trots att allt talar emot det valde jag att få en tjock spruta inskjuten i handen. Det gjorde inte bara väldigt ont, det gav mig dessutom ångest för möjlig blodförgiftning efter att halva handen svullnade upp i en blåaktig ton. Under den första veckan hade jag fortfarande ett rejält blåmärke och trots att jag inte är hypokondrisk är jag inte helt säker på om det kan orsaka en förtidig död.

Läs även: Efter Apple Pay – här är svenska bolagets "klockrena" svar

Jag har heller inte lyckats överföra någon data till chippet än. 

Men när folk frågar varför jag chippade mig har jag med enkelhet argumenterat för det revolutionerade i det. 

Tänk bara när du kan lämna plånboken och nyckelknippan hemma och ändå betala för varor och låsa upp din dörr med handen. Visst kommer du att kunna ha både kort och nycklar på din mobil framöver men det är fortfarande lättare att stjäla en mobil än en hand så jag tycker att jag har argumentet på min sida. 

NFC-chippet har ju som bekant bara fungerat på Android tidigare. Men med lanseringen av IOS 11 och Iphone 8 och X har Apple äntligen öppnat för NFC.

Antagligen kommer både chip och användningsområden att ha hunnit förändras till den dagen då jag äntligen får en av de senare versionerna av Iphone. Men nu är jag i alla fall redo för framtiden.  

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera