Brittiska kunder hos den tyska mobilbanken N26 kritiserar företagets beslut att stänga alla brittiska konton den 15 april i år.
N26 hävdar att de lämnar Storbritannien eftersom tjänsten inte kommer att kunna fungera i landet som en följd av brexit.
En orsak är att bolaget hade behövt ansöka om en inhemsk banklicens i Storbritannien, vilket man inte vill lägga resurser på.
”Samtidigt som vi till fullo respekterar beslutet som tagits, betyder det att N26 snart inte kommer att kunna erbjuda våra tjänster till kunder i Storbritannien och att vi kommer behöva lämna marknaden”, säger bolagets landschef Will Sorby, i en kommentar.
Bolaget lanserade dock sina tjänster i landet så sent som i oktober 2018 – mer än två år efter brexitomröstningen. Därmed bör N26 ha kunnat förutse vissa av konsekvenserna vid Storbritanniens utträde från EU, menar besvikna kunder.
”Självklart behöver de en ursäkt inför investerarna och skyller på brexit, inte på dålig ledning eller brist på kunskap om hur man hanterar den brittiska marknaden”, säger Miguel Frias Mosquea, en brittisk N26-kund, till CNBC.
N26 är en i en lång rad av nätbanker som på senare år har expanderat i Europa. Bland de stora konkurrenterna finns exempelvis Monzo och Revolut, som båda har grundats i just Storbritannien.
Det tyska bolaget har inte offentliggjort hur många kunder banken har i landet, men enligt inofficiella uppgifter har N26 bara lyckats locka 200 000 brittiska kunder. Som jämförelse har rivalen Monzo 3,6 miljoner kunder i Storbritannien.
Bolaget har sedan starten 2013 tagit in hela 683 miljoner dollar, motsvarande 6,6 miljarder kronor, i riskkapital från investerare som Insight Partners och Tencent.
Läs mer: Revoluts grundare till Di Digital: ”Att sälja till en bank är inget alternativ”
(Di Digital/Nyhetsbyrån Direkt)