Annons

Modekungens Na-kd tar in kapital – passerar miljardvallen

Jarno Vanhatapio grundade Nelly.com och har sedan dess startat Na-kd.
Jarno Vanhatapio grundade Nelly.com och har sedan dess startat Na-kd. Foto: Carolona Byrmo
Na-kd fyller på kassan rejält. Värderingen tripplas till nära 1,5 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppgifter. ”I vissa länder är vi helt lönsamma”, säger grundaren Jarno Vanhatapio.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska modesajten Na-kd tar in drygt 360 miljoner kronor i kapital, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

”Vi har haft stort intresse från investerarcommunityt och vi hade turen att kunna välja vem vi skulle samarbeta med”, säger Jarno Vanhatapio i ett uttalande.

Det är franska Partech Ventures (NTL) som leder investeringsrundan. Tidigare har bolaget bland annat investerat det svenska bolaget Resolution Games, som utvecklar VR-spel.

Na-kd:s befintliga ägare Northzone, Eequity, Avito-grundarna Filip Engelbert och Jonas Nordlander samt amerikanska FJ Labs deltar också i investeringen.

Enligt Di Digitals uppgifter värderas modesajten till nära 1,5 miljarder kronor i och med investeringen. Det är cirka tre gånger så högt som vid nyemissionen i början av 2017.

”Vi har väldigt bra nyckeltal som man som investerare letar efter. Vi går break-even efter marketing. I vissa länder är vi helt lönsamma. Även amerikanska VC-bolag tycker att vi växer”, säger Jarno Vanhatapio.

I fjol omsatte Na-kd över 400 Mkr, uppger bolaget, vilket är mer än dubbelt så mycket som under det första verksamhetsåret.

Läs mer: Nätsuccén Na-kd växer i raketfart i USA och Storbritannien

Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Varorna skeppas från huvudlagret i Nederländerna till över 115 marknader. Största försäljningen sker i Tyskland, följt av Norden och Australien.

Företaget har sedan start marknadsfört sig via sociala medier, där Na-kd i dag har drygt 1,8 miljoner följare.

”De senaste tolv månaderna har vi sett att Na-kd:s modell, med ett smart bruk av influencers och begränsade kollektioner, har skapat ett varumärke som talar till konsumenten på ett autentiskt sätt”, säger Jessica Schultz, partner på Northzone, i ett uttalande.

Vid början av 2017 värderades Na-kd till 450 miljoner kronor.

Läs mer: Rekord i smygreklam – 16 influencers underkänns 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies