Redan i början av januari kunde Di Digital avslöja att nätbutiken Na-kd omsatte cirka 160 miljoner kronor under sitt första verksamhetsår 2016, enligt en preliminär uppskattning.
Siffrorna bekräftas nu av årsredovisningen som visar att den exakta omsättningen landade på 158 miljoner kronor under bolagets första verksamhetsår. Förlusterna uppgick till 47 miljoner kronor under året.
”Vi arbetar för en tillväxt på mellan 125 och 150 procent för helåret 2017. Hittills sker detta samtidigt som vi ser en procentuell resultatförbättring jämfört med 2016”, säger Na-kds grundare Jarno Vanhatapio.
Förlusterna kan ställas i relation till den kapitalrunda på 140 Mkr som bolaget tog in i början av året.
Läs mer: Modesajten Na-kd växer kraftigt – tar in 140 miljoner
Na-kd säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Varorna skeppas från huvudlagret i Holland till över 115 marknader. Största försäljningen sker i Tyskland, följt av Norden och Australien.
Ett styrkebesked är att egna varumärken stod för över 70 procent av försäljningen under 2016. Och enligt Jarno Vanhatapio uppgår den siffran till över 80 procent under innevarande år.
Att få en sån varumärkeskännedom som vi har skapat på så kort tid är inte lätt.
Jarno Vanhatapio menar att den snabba tillväxten hänger ihop med medarbetarnas erfarenhet av marknaden för mode på nätet.
”Vi har ett enormt kunnigt och dedikerat team på Na-kd som har högre ambitioner än de flesta. Tillväxten drivs av efterfrågan på våra produkter, av de snygga plaggen och av vibben vi skapar. Att få en sån varumärkeskännedom som vi har skapat på så kort tid är inte lätt”, säger han.
USA och Storbritannien är de två marknaderna med bäst organisk utveckling i absoluta tal, enligt grundaren.
”Vår data visar att efterfrågan finns där, men för oss är det viktigt att ländernas marknadsplaner genomförs långsiktigt, uthållighet och med lokal precision. Vi är just nu mer i förstadiet och investerar i alla de rätta betalsätten, 'sista milen'-partners, med mera. När vi känner att alla ankor är i rad, så kommer vi att börja trycka på dedikerat i dom länderna och detta kommer ske primärt under 2018 och 2019”, säger han.
Läs mer: Så högt värderas hans e-handelssuccé Na-kd
Jarno Vanhatapio (NTL) är en av Sveriges främsta serieentreprenörer inom e-handel och mode på nätet. Som 25-åring grundade han Nelly.com, som såldes i omgångar till Qliro Group. Efter det grundande han Zoozoo.com, en sajt för djurfoder som köptes av marknadsledande Animail i augusti 2015.
I april samma år grundade han Na-kd (NTL), ett modebolag på nätet som även var tänkt att agera plattform för andras e-handelsbutiker. Sedan lanseringen i december 2015 har dock den externa delen endast utgjort några procentenheter av omsättningen.
En viktig förklaring till Na-kds framgång är dess genomslag i sociala medier. Instagram-kontot Nakdfashion når exempelvis över en miljon följare världen över. Städerna med flest antal följare är London, Stockholm, Lima, Istanbul, Munich och Berlin.
”Na-kd har från dag ett haft en global ambition. Vi prioriterar tillväxt före kortsiktiga vinster även om vi redan andra året har marknader som är lönsamma för oss”, slår Jarno Vanhatapio fast.
Under 2017 och 2018 ska Na-kd förbättra upplevelsen hos kunderna, bland annat med lansering av en ny webbplattform.
NTL-länkarna i artikeln går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, bolagen och investerarna i den nordiska tech-sektorn.