Hoppa till innehållet

Multimiljardsmäll för techjättarnas annonsintäkter

Annonsplattformar som Facebook och Google kommer att förlora 500 miljarder kronor under de kommande fyra åren, menar analysföretaget Standard Media Index.

Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Googles vd Sundar Pichai och Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Coronautbrottet slår hårt mot annonsaffären både i Sverige och i USA. När små- och medelstora företag i USA förlorar intäkter eller rentav går i konkurs, påverkar det i sin tur annonsintäkterna för jättar som Facebook och Google.

Enligt Standard Media Index, som följer annonsbudgetar och annonspristrender i USA, kommer jättarna att tappa 50 miljarder dollar – över 500 miljarder kronor – i ackumulerade intäkter under de kommande fyra åren.

”Den summan motsvarar ungefär 10 procent av de stora jättarnas årliga annonsintäkter. Det kommer att ta år för annonsmarknaden att återhämta sig”, säger James Fennessey, vd för Standard Media Index, till publikationen The Information.

Läs också: Trots coronakrisen – Facebook vill anställa 10 000 i år

Den vikande annonstrenden kommer också att slå hårt mot medelstora techbolag som Twitter, Snap, Pinterest och Tiktok. 

Pinterest gick ut på tisdagen, i samband med att man redovisade ett bättre resultat än väntat för det senaste kvartalet, och sa att bolaget började se ”en skarp nedgång” i annonsintäkter från i mitten av mars.

Mest påverkar läget dock småbolag då marknadsförare satsar på att annonsera hos stora spelare i osäkra tider. Digital media, som olika nyhetssajter, har också snabbt tappat annonsörer.

En stor annonsör i media är resebranschen, som har fått stänga ner sina verksamheter under coronakrisen. Det har fått annonspriserna på fall med 20-30 procent under den senaste månaden.

Läs även: Googles data avslöjar: Så rör sig svenskarna under krisen

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera