(Di Digital/Visby) ”Det här höjer värdet på vårt bolag”, säger han.
Record Union startades i Stockholm 2008, samma år som Spotify lanserades. I dag är bolaget främst känt för sin tekniska plattform som hjälper mindre skivbolag att ladda upp sin musik på Spotify, Apple Music, Amazon och andra musiktjänster. Record Union erbjuder även datadriven marknadsföring av musik.
På grund av detta blev man mer än lite oroliga när Spotify i september i fjol började testköra en ny tjänst där okända artister kunde ladda upp sin musik direkt på deras plattform. Tanken var att dessa artister skulle få behålla hälften av intäkterna, vilket är en ovanligt hög siffra.
Men på måndagen meddelade Spotify att man skrotar tjänsten efter bara tio månader.
Läs mer: Spotify stänger ned kontroversiell tjänst – efter tio månader
Jag gissar att det har utövats en del påtryckningar.
Streamingjätten har inte uppgett varför. Men Fabian Zwedberg tror sig ha ett hum om orsaken.
”Spotifys idé har ju varit att äga relationen mellan artister och fans. Det här var ett sätt att kringgå skivbolagen genom att kunna göra direktavtal med olika artister,” säger han när Di Digital springer på honom vid Techarenan i Almedalen.
Så varför skrotar Spotify tjänsten?
”Många av deras partners, till exempel 'majorbolagen', ser detta som ett potentiellt hot. De ser det som att Spotify vill gå runt dem. Jag gissar att det har utövats en del påtryckningar, men det är spekulationer från min sida. Den andra orsaken är nog att det blev mycket jobb för Spotify.”
De tre stora skivbolagen – Universal, Sony och Warner Music – står för merparten av Spotifys musikkatalog. Licenserna är föremål för återkommande omförhandlingar, som ofta drar ut på tiden. Det skedde till exempel när Spotify skulle lansera i Indien.
Vi är otroligt imponerade av Spotify, men vi blir ju bekymrade när de försöker gå in i vår affär.
Hur påverkar detta music tech-bolag som er, Amuse och andra?
”Det är positivt för alla. Dels stärker det vårt partnerskap med Spotify. Det innebär även att vi kommer investera mer i vår produkt och vår plattform. Vi blir även en naturlig del av ekosystemet, vilket ger oss bättre förutsättningar. Vi har ju tidigare känt oss lite osäkra på läget. Vi är otroligt imponerade av Spotify, men vi blir ju bekymrade när de försöker gå in i vår affär”, säger Fabian Zwedberg.
Ni letar investerare just nu?
”Ja, och det här höjer nog värdet på Record Union. Distribution är inget man kan underskatta. Det är en komplex process, med mycket metadata. Vi ser ett utrymme för aktörer som oss som enbart fokuserar på distribution.”
I år spår Fabian Zwedberg att Record Unions omsättning uppgår till 125 Mkr, med ett resultat kring nollstrecket.