Hoppa till innehållet

Musiktjänsten Moodelizer tar in 20 miljoner

Att enkelt lägga in musik till film, är en svår uppgift. Stockholmsbolaget Moodelizer tror sig sitta på lösningen. Nu tar de in 20 miljoner i riskkapital för att lansera sin musiktjänst.

Moodelizers vd Carl-Michael Herlöfsson i SXSW.
Moodelizers vd Carl-Michael Herlöfsson i SXSW.Foto: Jesper Frisk

Se Moodelizers vd och grundare Carl-Michael Herlöfsson förklara tjänsten för Di Digitals Mimi Billing, direkt från SXSW i Austin. Foto: Jesper Frisk

För tre år sedan drog producenten Carl-Michael Herlöfsson igång bolaget Moodelizer. Idén var att ta fram ett verktyg som enkelt och exakt kunde matcha musik till video.

”Vi jagade in den första miljonen och fick igång utvecklingen. Tanken var att se vad som hände när man gör en loop och sen tar exakt samma loop och lägger på ytterligare ljud ovanpå”, säger han. 

Moodelizer tog sedan in ytterligare 10 miljoner kronor. Bland annat utvecklade bolaget en egen så kallad time stretch-algoritm, en algoritm som ändrar tempot utan att ändra tonarten i en låt. Bolaget har utvecklat sitt program och hållit sig helt under radarn i nästan tre år.

”Vi har verkligen försökt vända på de pengarna noggrant och det är först nu sedan 6 månader som vi haft ett kontor. Det är min inställning från alla år som producent, inget ska läcka”, säger Carl-Michael Herlöfsson.

Men nu har bolaget tagit klivet ut i rampljuset. Di Digital rapporterade i februari att riskkapitalbolaget 13, med bland annat Mikael Persbrant som delägare, investerat i Moodelizer.

Totalt handlar det om 20 miljoner kronor som bolaget nu tar in från främst privata investerare.

 ”För oss handlar det om att bryta oss in i en konservativ bransch och bli det självklara verktyget för att musiksätta film”, säger Carl-Michael Herlöfsson.

Läs mer: Mikael Persbrant blir startup-investerare

För en person utan producentkunskap (som Di Digitals reporter) ser Moodelizers program ut som rena magin. Genom att dra muspekaren i olika riktningar glider känslan i musiken över från dystert till glatt. Ett par klick förlänger eller kortar ned musiken till att exakt matcha när bilderna i filmen växlar.

”Det enda andra sättet att uppnå det här är att hyra en kompositör”, säger Carl-Michael Herlöfsson. 

Hur prismodellen ska se ut är än så länge inte helt spikat. 

”Ambitionen är att det ska finnas en version som är tillgänglig för hobbyanvändare. Vi ska ha en modell som är disruptivt billig. Men samtidigt vill vi kunna förse de professionella kunderna med vad de behöver”, säger han. 

 

Det enda andra sättet att uppnå det här är att hyra en kompositör.

 

Moodelizer har liksom svenska Epidemic Sound ett plattformstänk där utvalda kompositörer kan skriva musik och ladda upp i programmet. Användarna kan sedan använda kompositörernas verk. 

”Alla vet vilken röra det är att få loss rättigheterna till musik. Men genom att ha utvalda musiker får vi en annan kvalitet på verken, att vada genom tusentals dåliga låtar på katalogmusiksajter är inte så kul”.

Om Moodelizer blir en hit är nu upp till bevis. Carl-Michael Herlöfsson vet i alla fall hur man får folk att lyssna. Men trots att han producerat mängder av välkända artister är hans kanske mest lyssnade verk ett helt annat: Musiken till Keno-dragningen.

Läs även: Mikael Persbrandt blir startup-investerare


Det här är SXSW

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och "de kreativa industrierna".
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen. Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW.
  • Di Digital bevakar årets festival på plats i Austin. Här hittar du alla våra artiklar och intervjuer därifrån.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera