Hoppa till innehållet

Mikael Persbrandt blir startup-investerare

Allt mer pengar dras till den glödheta internet- och tekniksektorn. Nu startar skådespelaren Mikael Persbrandt, tillsammans med affärsmannen Tommy Jacobson, ett nytt investmentbolag för att satsa pengar i unga, innovativa startupföretag.

Skådespelaren Mikael Persbrandt och affärsmannen Tommy Jacobson startar investmentbolaget 13.
Skådespelaren Mikael Persbrandt och affärsmannen Tommy Jacobson startar investmentbolaget 13.Foto: Jonas Eng

“Jag är faktiskt en riktig nörd. Allt ifrån att jag skruvar sönder mina racerbilar till atomer till att jag varit och kollat in Peter Jacksons datormaskiner på Nya Zealand. Jag läste astronomi på universitet en gång i tiden”, säger Mikael Persbrandt.

Han tar emot på Maximteatern i centrala Stockholm. Han är delägare i teatern sedan ett par år tillbaka och visar runt i lokalerna innan intervjun.

“Ett sånt här ställe driver man inte för att tjäna pengar i första hand. Det handlar om lust och kärlek och passion”, säger han.

Lite av den lusten och passionen hoppas han, en av Sveriges mest välkända skådespelare, nu ta med sig in i teknik- och internetvärlden. Tillsammans med Tommy Jacobson, som via investmentbolaget Varenne är delägare i bland annat tv-tjänsten Magine och hörlurstillverkaren Zound Industries, startar Mikael Persbrandt nu investmentbolaget 13. Det ska syssla med tidiga investeringar i unga företag med koppling till kulturvärlden, till exempel film, teater eller musik.

Det något omaka paret är bekanta sedan tidigare, via ett gemensamt intresse för kampsport och thaiboxning.

“Jag har fått frågan om att fronta en massa olika saker. En parfym, några underkläder. Jag har aldrig tänt till på det där. Mitt insteg i affärslivet måste bygga på lust och nyfikenhet. I mötet mellan kulturen, det digitala, film och musik känner jag att det finns jäkligt spännande saker”, säger Mikael Persbrandt.

I mötet mellan kulturen, det digitala, film och musik känner jag att det finns jäkligt spännande saker.

13 ska investera i seed- eller pre-seed-fas, säger Tommy Jacobson. Rent konkret innebär det investeringar på en eller ett par miljoner kronor i unga, idédrivna bolag. Tommy Jacobson står för pengarna och affärskunnandet i konstellationen. Mikael Persbrandt står för varumärket och nätverket i kulturvärlden. Övriga partners är Jimmy Johansson och Mathias Rosenqvist, båda med en bakgrund på  kommunikationsbyrån AWB.

Bolaget hoppas kunna presentera sin första investering strax efter årsskiftet.

“Jag ser det här som en länk i kedjan med Varenne, som gör mer kapitalkrävande investeringar. Det ger mig nya kontaktytor bland bolag i den tidiga fasen”, säger Tommy Jacobson.

Vad kan ni tillföra den som behöver finansiering?

“Tanken är att bidra med ganska lite kapital men med väldigt mycket kontakter och kompetens. Mikael har ett varumärke som kan ge ordentlig genomslagskraft till rätt sorts entreprenör,” säger Tommy Jacobson.

“Det handlar inte om att jag är produkten. Det handlar om att hitta saker kopplade till vad jag håller på med. Tänk till exempel ett redigeringsprogram för film. Där kan jag med trovärdighet säga att ‘det här eller det här behövs’”, säger Mikael Persbrandt.

Han pekar på den snabbväxande svenska spelindustrin som ett exempel på en lyckad symbios mellan kultursektorn och näringslivet.

“I förrgår spelade jag Battlefield i flera timmar. Och vi har ju flera svenska spelbolag. Att få vara med i en sådan verksamhet vore fantastiskt. Tanken svindlar ju var de spelen är om bara tio år”, säger Mikael Persbrandt.

Regissören Josef Fares startade nyligen en egen spelstudio.

“Ja, och då vill jag hälsa till Josef att han ska höra av sig (skratt). Kan du få med det i texten,” säger Mikael Persbrandt.

Exakt vilken berättelse som döljer sig bakom det nya bolagets namn tycks grundarna inte vara helt klara med. “Det finns många”, säger Mikael Persbrandt och visar en tatuering i nacken som föreställer siffran 13.

“Jag träffade Guy Ritchie i London. Jag var och morsade på honom i hans hus. Han sa tretton en massa gånger. Han har ju sitt Kabbalah, tror jag. Det är en judisk-siffer-religion”, säger han och är tyst en stund.

“Jag har inte funderat tillräckligt mycket för att göra en bra historia av det här”, fortsätter han.

År 2015 har i övrigt varit ett rekordår för den svenska startupsektorn. Bara under årets tre första kvartal har det investerats mer än en miljard dollar i unga teknik- och internetbolag, enligt siffror från Industrifonden. Samtidigt varnar allt fler för att värderingarna i sektorn har sprungit iväg och att investerarnas riskaptit nu är på väg att vända nedåt.

“Det kommer mer krav på ordentliga affärsmodeller och intäkter, även på vår tidiga nivå. Det får inte bara vara en rolig grej för ett par miljoner människor att signa upp på. Det måste finnas ett bra kommersiellt case i botten”, säger Tommy Jacobson.

Läs även: Ace of Base-miljoner till startupsektorn – nu ska Ulf Ekberg bli investerare

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera