Annons

Na-kd överlägset störst – på Instagram

Jarno Vanhatapios Na-kd använder sociala medier som Instagram för att driva försäljning.
Jarno Vanhatapios Na-kd använder sociala medier som Instagram för att driva försäljning. Foto: Carolina Byrmo/Press
Klädsajten Na-kd är överlägset störst bland svenska nätbutiker på Instagram, visar en genomgång. På senare år det sociala nätverket blivit en allt viktigare del i marknadsföringen för e-handlare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sajten Ehandel.se har listat de 50 svenska nätbutiker som har flest följare på Instagram. Överlägsen etta blir modehandlaren Na-kd som har 1,4 miljoner följare. Därefter kommer Kinneviks tyska modehandlare Zalando med 460 000 följare.

Instagram har på senare år blivit en viktig del av marknadsföringen för många e-handlare. 

Na-kd ökade omsatte i fjol över 400 miljoner kronor, en ökning med 153 procent jämfört med föregående räkenskapsår. I veckan tog modesajten in 365 miljoner kronor från bland annat Partech Ventures och Northzone.

Ett av skälen bakom den snabba tillväxten är, enligt företagets grundare Jarno Vanhatapio, användandet av influencers, bland annat på just Instagram.

”Vi har hittat ett sätt att prata till vår publik, alltså millennials, som lockar till handel. Det finns en finess i det. Tiden är förbi då det gick att sälja med glossy tidningsannonser med supermodeller”, sade han in en intervju med Di Digital.

Läs mer: Jarno Vanhatapio om Na-kd:s framgång: ”Man måste tänka annorlunda” 

Värt att notera är att klädsajten Nelly, som även den har grundats av Jarno Vanhatapio, hamnar fyra på listan.

Här är de fem svenska nätbutikerna med flest Instagram-följare enligt E-handel.se:

1. Na-kd 1,4 miljoner följare
2. Zalando 0,46 miljoner följare
3. Grandfrank 0,4 miljoner följare
4. Nelly 0,35 miljoner följare
5. Chiquelle 0,32 miljoner följare

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies