Annons

Nedskärningar på H&M:s nätsatsning

Foto: Jack Mikrut
H&M:s relativt nya satsning Afound ska genomföra omfattande strukturåtgärder. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det rapporterar Breakit på måndagen. 

Afound, som är en sorts outlet inom H&M-gruppen, ska satsa mer på det digitala och mindre på fysiska butiker. I denna process kan 50 tjänster av totalt 150 komma att påverkas.

”Vi har inte kommit till någon varselsituation än men vi har identifierat en övertalighet på ungefär 60 roller och det drabbar ungefär 50 personer. Det vi gör nu är att vi försöker hitta individuella lösningar både inom och utom H&M-gruppen för de som drabbas”, säger Afounds vd Joanna Hummel till Breakit

Afound hade i slutet av augusti sex fysiska butiker, samtliga i Sverige.

På frågan hur det går för Afounds butiker svarar Joanna Hummel:

”Vi särredovisar inte vår försäljning”. 

Afound ska lanseras i Nederländerna i höst och enligt Afound-chefen ska varumärket ”främst” satsa digitalt även där. 

H&M lanserade Afound våren 2018. 

Läs även: E-handelsprofilerna: ”H&M:s Afound kan bli stort” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer