Hoppa till innehållet

Netflix bommar kraftigt på kundtillväxten

Streamingjätten Netflix omsättning och vinst landade i linje med förväntningarna under andra kvartalet. Däremot växte användarbasen betydligt långsammare än vad marknaden väntat sig.

Netflix huvudkontor i Los Gatos, Kalifornien.
Netflix huvudkontor i Los Gatos, Kalifornien.Foto: Paul Sakuma

Netflix blev det första av Faang-bolagen som rapporterade sitt andra kvartal 2019. På onsdagskvällen redovisade streaminggiganten en omsättning precis i nivå med förväntade på 4,9 miljarder dollar. 

Bolaget gjorde en vinst på 60 cent per aktie under andra kvartalet, att jämföra med förväntningarna på 56 cent och 85 cent samma period i fjol.

Antalet användare globalt i kvartalet räknas till 151,56 miljoner, vilket innebär en tillväxt med 2,7 miljoner abonnenter jämfört med föregående kvartal.

Det var däremot långt under förväntningarna på 5 miljoner nya användare, enligt Factset. 

Netflix skriver att den svaga siffran är kopplad till alla regioner, men något mer i regioner med prishöjningar. Företaget bedömer däremot att konkurrensen inte var en faktor.

Läs mer: Ny studie: Så stor kundflykt riskerar Netflix vid reklam 

För det tredje kvartalet spår Netflix att omsättningen blir 5,25 miljarder dollar med ett resultat på 1,04 dollar per aktie. Analytikernas estimat ligger på 5,24 miljarder respektive 1,04 dollar per aktie och är därmed i linje med Netflix egna prognoser.

Företaget räknar med att dra in 7 miljoner nya abonnenter under tredje kvartalet.

Aktien rasade med över 11 procent i efterhandeln.

Läs mer: Netflix mest populära serie försvinner 

Samtidigt förbereder sig bland andra Disney, NBC och Warner Media för att lansera egna fristående streamingtjänster. Analytiker har ifrågasatt om Netflix kommer att påverkas av konkurrensen.

Reed Hastings, Netflix grundare och vd, är dock inte orolig över tillströmningen av aktörer inom streamingindustrin.

”Fördelen med att ha något klämkäckt som 'streaming-krigen' är att det drar till sig mer uppmärksamhet, och på grund av det, kan konsumenter snabbare byta från vanlig tv till streaming-tv”, sa Reed Hastings, i samband med telefonkonferensen på onsdagskvällen. 

Reed Hastings gav också beröm till den stora konkurrenten HBO.

”Jag kan slå vad om att de flesta anställda på Netflix har en prenumeration på HBO. Vi älskar deras innehåll som de gör och det sporrar oss att bli ännu bättre.”

Läs mer: Netflix mest populära serie försvinner 

(Di Digital/Finwire)

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera