Annons

Netflix bommar kraftigt på kundtillväxten

Netflix huvudkontor i Los Gatos, Kalifornien.
Netflix huvudkontor i Los Gatos, Kalifornien. Foto: Paul Sakuma
Streamingjätten Netflix omsättning och vinst landade i linje med förväntningarna under andra kvartalet. Däremot växte användarbasen betydligt långsammare än vad marknaden väntat sig.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Netflix blev det första av Faang-bolagen som rapporterade sitt andra kvartal 2019. På onsdagskvällen redovisade streaminggiganten en omsättning precis i nivå med förväntade på 4,9 miljarder dollar. 

Bolaget gjorde en vinst på 60 cent per aktie under andra kvartalet, att jämföra med förväntningarna på 56 cent och 85 cent samma period i fjol.

Antalet användare globalt i kvartalet räknas till 151,56 miljoner, vilket innebär en tillväxt med 2,7 miljoner abonnenter jämfört med föregående kvartal.

Det var däremot långt under förväntningarna på 5 miljoner nya användare, enligt Factset. 

Netflix skriver att den svaga siffran är kopplad till alla regioner, men något mer i regioner med prishöjningar. Företaget bedömer däremot att konkurrensen inte var en faktor.

Läs mer: Ny studie: Så stor kundflykt riskerar Netflix vid reklam 

För det tredje kvartalet spår Netflix att omsättningen blir 5,25 miljarder dollar med ett resultat på 1,04 dollar per aktie. Analytikernas estimat ligger på 5,24 miljarder respektive 1,04 dollar per aktie och är därmed i linje med Netflix egna prognoser.

Företaget räknar med att dra in 7 miljoner nya abonnenter under tredje kvartalet.

Aktien rasade med över 11 procent i efterhandeln.

Läs mer: Netflix mest populära serie försvinner 

Samtidigt förbereder sig bland andra Disney, NBC och Warner Media för att lansera egna fristående streamingtjänster. Analytiker har ifrågasatt om Netflix kommer att påverkas av konkurrensen.

Reed Hastings, Netflix grundare och vd, är dock inte orolig över tillströmningen av aktörer inom streamingindustrin.

”Fördelen med att ha något klämkäckt som 'streaming-krigen' är att det drar till sig mer uppmärksamhet, och på grund av det, kan konsumenter snabbare byta från vanlig tv till streaming-tv”, sa Reed Hastings, i samband med telefonkonferensen på onsdagskvällen. 

Reed Hastings gav också beröm till den stora konkurrenten HBO.

”Jag kan slå vad om att de flesta anställda på Netflix har en prenumeration på HBO. Vi älskar deras innehåll som de gör och det sporrar oss att bli ännu bättre.”

Läs mer: Netflix mest populära serie försvinner 

(Di Digital/Finwire)

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies