Hoppa till innehållet

Netflix testar att sälja program styckvis

Netflix överväger styckvis försäljning av sina program. Streamingtjänsten planerar att testa den nya affärsmodellen i Storbritannien. UPPDATERAD: Netflix dementerar uppgifterna.

Netflix har planer på att gå ifrån sin nuvarande abonnemangsmodell.
Netflix har planer på att gå ifrån sin nuvarande abonnemangsmodell.Foto: TT/Elise Amendola

Netflix som har närmare 100 miljoner användare överväger att tillsammans med teleoperatörer börja sälja program styckvis. Det skulle innebära ett avsteg från Netflix nuvarande abonnemangsmodell och göra det möjligt för kunder att köpa enskilda filmer eller tv-serieavsnitt separat. Det skriver tidningen Telegraphs nätupplaga.

Affärsmodellen skulle göra det möjligt för teleoperatörer att ta betalt av kunderna för att sedan skicka vidare intäkterna - eller delar av intäkterna - till Netflix.

Läs även: Netflix hemliga plan - sälja prylar till tittarna 

Enligt tidningens källor kommer priserna bland annat att vara beroende av hur gamla programmen i fråga är. I alla händelser kommer det enligt källorna inte att handla om mer än ett par tior per transaktion.

Storbritannien ser ut att bli Netflix ”försökskanin” för enstaka programköp. Landets största mobiloperatör EE för just nu samtal med det kaliforniska strömningsföretaget. Ett avtal med EE:s moderbolag BT (tidigare British Telecom) finns redan på plats, där strömning av Netflixprogram erbjuds som del av abonnemang på betal-tv.

Läs även: Sarah Öhrvalls blogg: Netflix visar vägen till nya affärer

UPPDATERING 6 MARS:
Netflix avfärdar uppgifterna från brittiska Daily Telegraph som gjort gällande att det amerikanska strömningsbolaget vill börja sälja filmer och tv-program styckvis.

"Netflix överväger inte, och har aldrig gjort, att sälja individuella serier eller filmer styckvis till sina kunder. Vi är en abonnemangstjänst som till en fast månadskostnad ger våra kunder tillgång till allt innehåll", säger en talesperson för bolaget.

Uppgifterna i Telegraphs ursprungsartikel hänvisade till anonyma "seniora källor", som vid den nyligen avslutade mässan Mobile World Congress i Barcelona ska ha uppgett att Netflix fört samtal om olika sätt att ta betalt av mobilkunder, antingen för strömmat innehåll eller nedladdningar av individuella program.

Direkt/ Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera