Hoppa till innehållet

Nordea skissar på fintech-plattform – ”ska bli som App Store”

EU-direktivet PSD2 tvingar bankerna att öppna upp sin data för fintech-utmanare. Nu lovar Nordeas Gunnar Berger att banken ska bli ett App Store och öppna upp för samarbeten med hundratals fintech-bolag redan 2020. 

Gunnar Berger, chef för betalningskanaler på Nordea
Gunnar Berger, chef för betalningskanaler på NordeaFoto: Oskar Omne

Bankvärlden står inför en omvälvande förändring. Det menar Gunnar Berger, chef för betalningskanaler på Nordea och syftar på är EU-direktivet PSD2 som införs i januari 2018. Direktivet tvingar banker att lämna ut sina kunders data till tredjepartsbolag om kunden ber om det.

Läs mer: Nordea lanserar plattform för crowdfunding

”Det här är det största som hänt bankvärlden sedan internet. Kanske är det till och med större”, sa han vid Dagens Industris fintech-konferens under torsdagen.

Jag gissar att vi har 100 samarbeten 2020

I klartext innebär detta att små fintechbolag som sparappen Tink, pensionsappen Kollektiva eller aktieappen som Sigmastocks kan sälja in sina tjänster till Nordeas 11 miljoner kunder – och få all Nordeas data om dem om de lyckas värva dem.

”Vi äger inte kundens data längre. Det är kunden som äger sin data”, säger Gunnar Berger.

Han menar att många banker kommer försöka motverka effekterna av PSD2. Men på Nordea är man fast besluten om att omfamna framtiden.

”Apple konkurrerade ut Nokia inte genom sin Iphone. Det var App Store som gjorde att Nokia slogs ut! Vi måste lära oss av det”, säger han.

Vi kan erbjuda dem tillgång till Nordeas 11 miljoner kunder

Tanken är alltså att Nordea ska bygga ett App Store för banktjänster. Exakt hur detta ska se ut vet inte Gunnar Berger i dagsläget. Men oavsett måste man anpassa sina API:er för dessa små konkurrenter. Poängen är att Nordea ska göra allt för att hitta olika typer av samarbeten med dagens och morgondagens fintechbolag.

”Vi kan erbjuda dem tillgång till Nordeas 11 miljoner kunder, stor kunskap om regleringar och en fantastiskt bra säkerhet”, säger han.

Hur man ska tjäna pengar på detta är inte heller klart. Det kan handla om att dela på intäkter, men lika gärna om att Nordea får använda fintechbolagen för att sälja in sina produkter.

”Säg att vi samarbetar med en app som säljer resor. Vi har jättebra produkter för valutaväxling till exempel”, säger han.

Nordea kommer även att investera i fintechbolag, enligt Gunnar Berger. Banken har redan idag egna acceleratorprogram för startupbolag. Men han är ändå övertygad att merparten av ”Nordeas App Store” kommer utgöras av externa bolag.

”Jag gissar att vi har 100 samarbeten 2020”, säger han.

Han tror att Nordea har stora möjligheter att växa med dessa avtal.

”Vi når ju nya kunder. Dessutom tror jag folk vill ha sina pengar på ett enda, säkert ställe och det är banken”, säger han.

Debatt: Dags för Riksbanken att starta en fintech-accelerator

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera