Hoppa till innehållet

Nordeas förra Sverigechef blir ordförande i fintechbolag

Nordeas förra Sverigechef Anna Storåkers blir storägare och ordförande i fintechbolaget Kreditz. Bolagets tjänst används för snabba och billiga kreditbedömningar för företag och privatpersoner.

Anna Storåkers, ny ordförande i fintech-uppstickaren Kreditz.
Anna Storåkers, ny ordförande i fintech-uppstickaren Kreditz.Foto: Hampus Andersson, Hampus Andersson (Di)

För ett drygt år sedan bytte Anna Storåkers livet som Sverigechef på Nordea NDA SE +0,12%Dagens utveckling till en tillvaro som investerare och styrelseproffs. I dag är hon bland annat ledamot i styrelserna för Ework, ABN Amro och Nordax Bank.

Nu står det klart att hon köper en betydande andel av fintechbolaget Kreditz för en hemlig summa, där hon även blir ordförande. 

”Anna har erfarenhet av att leda Nordea Sverige och sitter i en rad styrelser. Hon ska hjälpa oss gå från en liten startup till ett riktigt bolag”, säger Kreditz vd och grundare Roni Zacharion.

Om man köper en tjänst från en hantverkare, kan man beställa ett betalningscertifikat som visar att man har råd.

Kreditz grundades i början av 2018 och har sedan dess tagit in cirka 10 miljoner kronor i riskkapital från en rad entreprenörer. Tjänsten lanserades våren 2019 och man har avtal med 15 företagskunder inom bank, finans och marknadsplatser.

”Vi hjälper våra kunder att tolka den data som fins tillgänglig i spåren av EU:s PSD2-direktiv som reglerar inhämtning av transaktionsdata direkt från bankkontot. Man kan säga att bolag som Tink och Instantor är bra på att samla denna typ av data, medan vi är bra på att analysera och bygga produkter av den”, förklarar Roni Zacharion, som är största ägare i Kreditz med cirka 60 procent av bolaget. 

Kreditz har även en app som laddats ner av över 40 000 privatpersoner. Med den kan man snabbt och enkelt bevisa sin betalningsförmåga, exempelvis när man ska hyra en lägenhet eller handla en begagnad bil.

”Jag tycker det är kul att se en ny nisch växa fram. Kreditz är bra på att använda data i realtid för snabbare, bättre och billigare kreditbeslut för företag”, säger Anna Storåkers. 

Vanliga lönespecifikationer är ganska lätta att förfalska.

Hon menar att privatpersoner kan ha stor nytta av Kreditz app.

”Om man köper en tjänst från en hantverkare, kan man beställa ett betalningscertifikat på exempelvis 50 000 kronor som visar att man har råd”, säger hon.

Kreditz kan även ta fram en ny typ av digitala lönespecifikationer som de menar är verifierade och uppdaterade. De behövs exempelvis när en bank ska bevilja ett lån. 

”Vanliga lönespecifikationer är ganska lätta att förfalska”, säger vd:n Roni Zacharion.

På sikt hoppas han att Kreditz ska växa i Norden och Europa och ta andelar från etablerade kreditbyråer som UC och Bisnode. 

Roni Zacharion är annars känd för att ha startat och sålt Fakturabörsen till norska Logic 2017. Summan i affären var hemlig, men enligt uppgift till Di Digital uppgick den till cirka 30 Mkr.

Andra delägare i Kreditz är Tore Widding, som var med och startade Bank Norwegian, och Harald Kjessler, som grundade och sålde Konsumentkredit till Nordnet 2010. Båda är ledamöter i Kreditz styrelse. 

Även John Grundström, som grundade Maria Bingo, som såldes till Unibet 2007, har investerat i bolaget.

Läs även: Tidigare finansministern fattar klubban i digitalt bolånebolag 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera