Hoppa till innehållet

Nordenchefen lämnar elscooterbolaget – efter ett halvår

Ett halvår efter lanseringen i Sverige väljer nu Nordenchefen Emil Åkesson att lämna det tyska elscooterbolaget Circ. ”Det var inte det här jag signade upp mig på”, säger han till Di Digital. 

Nordenchefen Emil Åkesson.
Nordenchefen Emil Åkesson.Foto: Press

Tyska Circ är sedan i juli 2019 en av ett tiotal elscooteraktörer som rullar på de svenska gatorna. Bakom tjänsten står Lukasz Gadowski, som tillsammans med bland andra svensken Niklas Östberg tidigare var med och grundade Delivery Hero. 

Nordenchefen Emil Åkesson började på bolaget i maj, två månader innan lanseringen. Men ett halvår in väljer han att lämna sin tjänst, något som Breakit var först med att uppmärksamma. 

”Det sker en strategiomställning nu på Circ, och jag passar inte in i profilen längre. Det var inte det här jag signade upp mig på. Så det var ett logiskt beslut”, säger Emil Åkesson till Di Digital. 

Läs mer: Blev mångmiljonär på matleveranser – lanserar elscootrar i Stockholm 

Han jobbar nu sina sista dagar på Circ. Därefter kommer bolagets Stockholmschef ta över Emil Åkessons ansvar i Sverige, och respektive chef i Norge och Danmark. 

Tidigare i höst lämnade runt 50 personer, eller mindre än 10 procent av personalstyrkan, Circs huvudkontor och regionala kontor enligt Techcrunch. Under vinterhalvåret ska personal i Stockholm också behövt lämna, skriver Breakit. 

Finns det något samband mellan ditt avhopp och att många behövt lämna Circ? 

”Det kan jag inte uttala mig om.”

Emil Åkesson är inte den enda toppchefen som valt att lämna det nystartade bolaget. Också finanschefen samt två medgrundare har nyligen gått vidare från Circ. 

”Jag önskar Circ all lycka på vägen, det ligger ingen konflikt bakom. Det handlar om olika strategier och olika syn på roller. Jag tror att det kommer gå bra för dem, de har mycket framför sig”, säger Emil Åkesson. 

Själv har han inte än bestämt vad som händer härnäst, men har flera alternativ på gång. 

”Jag har fått ett antal erbjudanden som jag tar ställning till nu. Inget är signerat än.” 

Emil Åkesson har tidigare varit operativ chef på parkeringsbolaget Parkman. 

Läs: Snön hotar elsparkcyklarna: ”Vid minus fem blir gummit som hockeypuckar” 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera