Hoppa till innehållet

Nordnet lanserar robotrådgivare: ”Helt ny affärsmodell”

En ny spar-robot kommer att svänga om nätmäklarens verksamhet ordentligt och branschen kommer att behöva anpassa sig, spår Nordnets vd. ”Alla kommer att behöva förhålla sig till det vi gör”, säger Peter Dahlgren till Di Digital.

Peter Dahlgren, vd på Nordnet
Peter Dahlgren, vd på Nordnet

Från och med torsdag kommer Nordnets kunder få tillgång till den egenutvecklade robotrådgivaren Robosave, som automatiskt investerar i så kallade ETF:er, eller börshandlade fonder. 

Med drygt 300 000 svenska kunder blir Nordnet i ett slag den största svenska aktören i fältet robotrådgivning. Där råder sedan en tid tillbaka viss trängsel. Bolag som Lysa, Sigma Stocks, Waizer, Primepilot och Opti har alla nyligen gett sig ut på den gryende marknaden.

Läs mer: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

Att kundernas egen handel på plattformen utökas med en robotrådgivare innebär en omvälvning enligt vd:n Peter Dahlgren.

”Nordnet gör nu det största skiftet i affärsmodell sedan vi startade företaget för 20 år sedan", säger han till Di Digital.

Läs även: Nischbanken satsar på AI: ”Det är ett nytt Nordnet vi bygger”

”Det finns väldigt stora kundgrupper som inte vill eller har tid att handla själva. Det är därför rådgivningsbranschen är så stor som den är. Nu när vi adderar robotrådgivning så skakar det om marknaden och det är också en helt ny affärsmodell.”

Den stora fördelen är enligt Nordnet-vd:n att robotrådgivning är betydligt billigare än mänsklig rådgivning. Förvaltningen är diskretionär, vilket innebär att roboten, eller Nordnet, löpande fattar placeringsbeslut inom vissa ramar.

”Vi jagar inte marknadstajming eller de hetaste aktierna. Roboten sparar långsiktigt byggt på finansiell teori.”

Startbeloppet är minst 5 000 kronor och det lägstna månadssparandet 500 kronor. Avgiften för Robosave blir 0,5 procent per år, sedan tillkommer avgifter till fondbolagen för ETF:erna på 0,15 - 0,23 procent.

Rådgivningen är individuell och baseras bland annat på kundens sparhorisont, riskprofil och andra parametrar som påverkar kundens portfölj. 

Roboten balanserar automatiskt kundens innehav så att portföljen löpande stämmer överens med riskprofilen, enligt nätmäklaren.

Hur många av Nordnets kunder som kan tänkas börja robotspara vill vd:n inte spekulara kring, annat än att ”det kommer vara en betydande del av vår kundgrupp.”

Förra hösten köptes Nordnet ut från börsen av riskkapitalbolagen Öhmangruppen och Nordic Capital för att rustas för framtiden. Peter Dahlgren, som tillträdde sin tjänst i maj, ser nätmäklaren som ett stort fintechbolag.

Under sommaren har man öppnat för kunderna att swisha in pengar på sitt konto och lanserat en AI-assistent för kundtjänsten.

Läs även: Nu kan Nordnets kunder swisha in pengar på kontot

”Vi har ett totalpaket som ligger i framkant på global basis”, säger Peter Dahlgren.

Hösten 2017 ligger robotrådgivare helt rätt i tiden eftersom både marknaden och tekniken är redo, enligt vd:n.

”Den representerar framtiden. Vi tror att en effektiv rådgivning i framtiden kommer att ske helt genom robotar och AI, kompletterat med en viss mänsklig rådgivning.”

Han tror att andra aktörer kommer att följa efter.

”Vi kommer att leda branschen in i framtiden när det gäller att använda teknik för att ge högklassig rådgivning. Alla kommer att behöva förhålla sig till det vi gör.”

Läs mer: Robotrådgivaren Opti når ny milstolpe

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera