Annons

Nordnet lanserar robotrådgivare: ”Helt ny affärsmodell”

Peter Dahlgren, vd på Nordnet
Peter Dahlgren, vd på Nordnet
En ny spar-robot kommer att svänga om nätmäklarens verksamhet ordentligt och branschen kommer att behöva anpassa sig, spår Nordnets vd. ”Alla kommer att behöva förhålla sig till det vi gör”, säger Peter Dahlgren till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Från och med torsdag kommer Nordnets kunder få tillgång till den egenutvecklade robotrådgivaren Robosave, som automatiskt investerar i så kallade ETF:er, eller börshandlade fonder. 

Med drygt 300 000 svenska kunder blir Nordnet i ett slag den största svenska aktören i fältet robotrådgivning. Där råder sedan en tid tillbaka viss trängsel. Bolag som Lysa, Sigma Stocks, Waizer, Primepilot och Opti har alla nyligen gett sig ut på den gryende marknaden.

Läs mer: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

Att kundernas egen handel på plattformen utökas med en robotrådgivare innebär en omvälvning enligt vd:n Peter Dahlgren.

”Nordnet gör nu det största skiftet i affärsmodell sedan vi startade företaget för 20 år sedan", säger han till Di Digital.

Läs även: Nischbanken satsar på AI: ”Det är ett nytt Nordnet vi bygger”

”Det finns väldigt stora kundgrupper som inte vill eller har tid att handla själva. Det är därför rådgivningsbranschen är så stor som den är. Nu när vi adderar robotrådgivning så skakar det om marknaden och det är också en helt ny affärsmodell.”

Den stora fördelen är enligt Nordnet-vd:n att robotrådgivning är betydligt billigare än mänsklig rådgivning. Förvaltningen är diskretionär, vilket innebär att roboten, eller Nordnet, löpande fattar placeringsbeslut inom vissa ramar.

”Vi jagar inte marknadstajming eller de hetaste aktierna. Roboten sparar långsiktigt byggt på finansiell teori.”

Startbeloppet är minst 5 000 kronor och det lägstna månadssparandet 500 kronor. Avgiften för Robosave blir 0,5 procent per år, sedan tillkommer avgifter till fondbolagen för ETF:erna på 0,15 - 0,23 procent.

Rådgivningen är individuell och baseras bland annat på kundens sparhorisont, riskprofil och andra parametrar som påverkar kundens portfölj. 

Roboten balanserar automatiskt kundens innehav så att portföljen löpande stämmer överens med riskprofilen, enligt nätmäklaren.

Hur många av Nordnets kunder som kan tänkas börja robotspara vill vd:n inte spekulara kring, annat än att ”det kommer vara en betydande del av vår kundgrupp.”

Förra hösten köptes Nordnet ut från börsen av riskkapitalbolagen Öhmangruppen och Nordic Capital för att rustas för framtiden. Peter Dahlgren, som tillträdde sin tjänst i maj, ser nätmäklaren som ett stort fintechbolag.

Under sommaren har man öppnat för kunderna att swisha in pengar på sitt konto och lanserat en AI-assistent för kundtjänsten.

Läs även: Nu kan Nordnets kunder swisha in pengar på kontot

”Vi har ett totalpaket som ligger i framkant på global basis”, säger Peter Dahlgren.

Hösten 2017 ligger robotrådgivare helt rätt i tiden eftersom både marknaden och tekniken är redo, enligt vd:n.

”Den representerar framtiden. Vi tror att en effektiv rådgivning i framtiden kommer att ske helt genom robotar och AI, kompletterat med en viss mänsklig rådgivning.”

Han tror att andra aktörer kommer att följa efter.

”Vi kommer att leda branschen in i framtiden när det gäller att använda teknik för att ge högklassig rådgivning. Alla kommer att behöva förhålla sig till det vi gör.”

Läs mer: Robotrådgivaren Opti når ny milstolpe

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies