Hoppa till innehållet

Northvolt får stororder från Volkswagen – kontraktet värt 120 miljarder

Northvolt får en stororder från Volkswagen om leveranser av batterier. Kontraktet är värt 120 miljarder kronor över tio år och tillverkningen kommer att ske i Skellefteå. Samtidigt säljer Northvolt en framtida fabrik till den tyska fordonsjätten.

Northvolts vd och grundare Peter Carlsson.
Northvolts vd och grundare Peter Carlsson.Foto: TT.
Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Swen Pfoertner

Det svenska batteribolaget Northvolt har säkrat en jätteorder från den tyska fordonsjätten Volkswagen. Kontraktet är värt 14 miljarder dollar, motsvarande 120 miljarder kronor, över tio års tid.

”Volkswagen är en nyckelinvesterare, nyckelkund och nyckelpartner på vår resa framåt. Vi kommer att fortsätta att arbeta hårt mot målet att förse dem med de grönaste batterierna på jordklotet, när de snabbt ökar sin flotta av elektriska fordon”, säger Peter Carlsson, Northvolts vd och grundare, i en kommentar.

Produktionen av litiumjonbatterierna som säljs till Volkswagen kommer i första hand att ske i Skellefteå, vid den stora fabrik som Northvolt just nu håller på att färdigställa. Bolaget har även ett forsknings- och utvecklingskontor i Västerås.

Den storskaliga produktionen av battericellerna i Skellefteå väntas vara i gång i slutet av året, men leveranserna till Volkswagen startar först 2023 och kräver ytterligare en utbyggnad av anläggningen för att öka kapaciteten.

Volkswagen är sedan tidigare en av Northvolts största ägare och kontrollerade i fjol runt 20 procent av aktierna. Nu ökar de sitt ägande i bolaget, men Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt vill inte ge fler detaljer om transaktionen.

Dessutom förvärvar Volkswagen samtliga Northvolts andelar i det gemensamma intressebolag som startades i Tyskland 2019, där bägge parter tidigare ägde hälften av aktierna, med planer på att etablera en stor batterifabrik i landet. 

Där kommer den framtida produktionen således ledas helt och hållet av Volkswagen, som samtidigt meddelar att de ska bygga sex egna batterifabriker i Europa fram till 2030. Dessutom ska kostnaden för batterierna halveras. Helt eldrivna fordon väntas stå för mer än 70 procent av koncernens försäljning om nio år.  

”Volkswagen vill ta ett steg närmare batteritillverkningen och göra mer under sitt eget tak, på grund av den stora uppgången i behov på marknaden. Vi kan samtidigt fokusera på fabriken i Skellefteå, som kommer bli större än vi först trodde. Det är enklare att koncentrera sig på ett stort projekt i stället för två parallellt”, säger Jesper Wigardt till Di.

Totalt har Northvolt nu säkrat kontrakt till ett värde om 29 miljarder dollar, motsvarande 247 miljarder kronor, där några andra stora kunder är BMW och Scania.

Bolaget tog i fjol in 5,4 miljarder kronor i nytt kapital genom en nyemission, till en värdering om drygt 32 miljarder kronor. 

Läs mer: Northvolt gör sitt första förvärv – köper teknikbolag i USA

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera