Hoppa till innehållet

Northvolt får stororder från Volkswagen – kontraktet värt 120 miljarder

Northvolt får en stororder från Volkswagen om leveranser av batterier. Kontraktet är värt 120 miljarder kronor över tio år och tillverkningen kommer att ske i Skellefteå. Samtidigt säljer Northvolt en framtida fabrik till den tyska fordonsjätten.

Northvolts vd och grundare Peter Carlsson.
Northvolts vd och grundare Peter Carlsson.Foto: TT.
Foto: Anders Wiklund/TT
Foto: Swen Pfoertner

Det svenska batteribolaget Northvolt har säkrat en jätteorder från den tyska fordonsjätten Volkswagen. Kontraktet är värt 14 miljarder dollar, motsvarande 120 miljarder kronor, över tio års tid.

”Volkswagen är en nyckelinvesterare, nyckelkund och nyckelpartner på vår resa framåt. Vi kommer att fortsätta att arbeta hårt mot målet att förse dem med de grönaste batterierna på jordklotet, när de snabbt ökar sin flotta av elektriska fordon”, säger Peter Carlsson, Northvolts vd och grundare, i en kommentar.

Produktionen av litiumjonbatterierna som säljs till Volkswagen kommer i första hand att ske i Skellefteå, vid den stora fabrik som Northvolt just nu håller på att färdigställa. Bolaget har även ett forsknings- och utvecklingskontor i Västerås.

Den storskaliga produktionen av battericellerna i Skellefteå väntas vara i gång i slutet av året, men leveranserna till Volkswagen startar först 2023 och kräver ytterligare en utbyggnad av anläggningen för att öka kapaciteten.

Volkswagen är sedan tidigare en av Northvolts största ägare och kontrollerade i fjol runt 20 procent av aktierna. Nu ökar de sitt ägande i bolaget, men Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt vill inte ge fler detaljer om transaktionen.

Dessutom förvärvar Volkswagen samtliga Northvolts andelar i det gemensamma intressebolag som startades i Tyskland 2019, där bägge parter tidigare ägde hälften av aktierna, med planer på att etablera en stor batterifabrik i landet. 

Där kommer den framtida produktionen således ledas helt och hållet av Volkswagen, som samtidigt meddelar att de ska bygga sex egna batterifabriker i Europa fram till 2030. Dessutom ska kostnaden för batterierna halveras. Helt eldrivna fordon väntas stå för mer än 70 procent av koncernens försäljning om nio år.  

”Volkswagen vill ta ett steg närmare batteritillverkningen och göra mer under sitt eget tak, på grund av den stora uppgången i behov på marknaden. Vi kan samtidigt fokusera på fabriken i Skellefteå, som kommer bli större än vi först trodde. Det är enklare att koncentrera sig på ett stort projekt i stället för två parallellt”, säger Jesper Wigardt till Di.

Totalt har Northvolt nu säkrat kontrakt till ett värde om 29 miljarder dollar, motsvarande 247 miljarder kronor, där några andra stora kunder är BMW och Scania.

Bolaget tog i fjol in 5,4 miljarder kronor i nytt kapital genom en nyemission, till en värdering om drygt 32 miljarder kronor. 

Läs mer: Northvolt gör sitt första förvärv – köper teknikbolag i USA

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera