Det svenska batteribolaget Northvolt har säkrat en jätteorder från den tyska fordonsjätten Volkswagen. Kontraktet är värt 14 miljarder dollar, motsvarande 120 miljarder kronor, över tio års tid.
”Volkswagen är en nyckelinvesterare, nyckelkund och nyckelpartner på vår resa framåt. Vi kommer att fortsätta att arbeta hårt mot målet att förse dem med de grönaste batterierna på jordklotet, när de snabbt ökar sin flotta av elektriska fordon”, säger Peter Carlsson, Northvolts vd och grundare, i en kommentar.
Produktionen av litiumjonbatterierna som säljs till Volkswagen kommer i första hand att ske i Skellefteå, vid den stora fabrik som Northvolt just nu håller på att färdigställa. Bolaget har även ett forsknings- och utvecklingskontor i Västerås.
Den storskaliga produktionen av battericellerna i Skellefteå väntas vara i gång i slutet av året, men leveranserna till Volkswagen startar först 2023 och kräver ytterligare en utbyggnad av anläggningen för att öka kapaciteten.
Volkswagen är sedan tidigare en av Northvolts största ägare och kontrollerade i fjol runt 20 procent av aktierna. Nu ökar de sitt ägande i bolaget, men Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt vill inte ge fler detaljer om transaktionen.
Dessutom förvärvar Volkswagen samtliga Northvolts andelar i det gemensamma intressebolag som startades i Tyskland 2019, där bägge parter tidigare ägde hälften av aktierna, med planer på att etablera en stor batterifabrik i landet.
Där kommer den framtida produktionen således ledas helt och hållet av Volkswagen, som samtidigt meddelar att de ska bygga sex egna batterifabriker i Europa fram till 2030. Dessutom ska kostnaden för batterierna halveras. Helt eldrivna fordon väntas stå för mer än 70 procent av koncernens försäljning om nio år.
”Volkswagen vill ta ett steg närmare batteritillverkningen och göra mer under sitt eget tak, på grund av den stora uppgången i behov på marknaden. Vi kan samtidigt fokusera på fabriken i Skellefteå, som kommer bli större än vi först trodde. Det är enklare att koncentrera sig på ett stort projekt i stället för två parallellt”, säger Jesper Wigardt till Di.
Totalt har Northvolt nu säkrat kontrakt till ett värde om 29 miljarder dollar, motsvarande 247 miljarder kronor, där några andra stora kunder är BMW och Scania.
Bolaget tog i fjol in 5,4 miljarder kronor i nytt kapital genom en nyemission, till en värdering om drygt 32 miljarder kronor.
Läs mer: Northvolt gör sitt första förvärv – köper teknikbolag i USA