Hoppa till innehållet

Northvolt säger upp personal

Det svenska batteribolaget Northvolt har varit i en stark tillväxtfas, men tvingas backa på grund av oron över coronas effekter. 5 procent av personalstyrkan sägs nu upp, enligt nyhetssajten Breakit.

Northvolts medgrundare Peter Carlsson.
Northvolts medgrundare Peter Carlsson.Foto: Jesper Frisk

I juni förra året avslöjade Di Digital att det svenska batteribolaget Northvolt med den tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson i spetsen hade säkrat sin finansiering och mottagit ordrar på 122 miljarder kronor fram till 2030. För några veckor sedan stod det också klart att Naturvårdsverket ger Northvolt 159 miljoner kronor i stöd för återvinning av bland annat kobolt, nickel och litium från elbilsbatterier.  

I dagarna kom det även fram att regeringen, Centern och Liberalerna satsar på Northvolts batteriproduktion genom ett EU-projekt i vårändringsbudgeten. 

Men även Northvolt har nu drabbats av coronakrisen, enligt nyhetssajten Breakit.  Batteribolaget som har stått i en stark tillväxtfas med snabb rekrytering säger nu upp knappt 5 procent av sina anställda enligt Breakit.

”Vi står på en stabil grund, både finansiellt och operationellt. Men som alla ansvarsfulla företag ser vi över vår verksamhet och våra kostnader just nu. Det är osäkert hur länge den här krisen kommer at pågå och hur det ser ut på längre sikt. Vi vill hålla kvar vår position långsiktigt och balanserar nu om organisationen”, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt till Breakit. 

Efter att artikeln publicerades förtydligar Jesper Wigardt till Di Digital att bolaget kommer att fortsätta anställa och växa på sikt:

”Vi har över 200 tjänster ute just nu till Stockholm, Västerås, Skellefteå och Tyskland. Så detta handlar om en ombalansering”, meddelar han per mejl.

Northvolt ska ha växt till omkring 700 anställda på tre år. Samtidigt pågår bygget av den första storskaliga fabriken i Skellefteå. Därifrån ska tillverkningen av de gröna litiumjonbatterierna göras möjlig med hjälp av vattenkraft. 

”Än så länge har vi inga förseningar där. På det stora hela har vi hittills varit väldigt förskonade i den här krisen jämfört med många andra företag”, säger esper Wigardt till Breakit.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera