Hoppa till innehållet

Northzones tyska modesajt tar klivet in i Sverige

Tyska Lesara har en storinvestering från svenska Northzone i ryggen. Nu kliver bolaget in på den svenska marknaden.

Roman Kirsch är vd för Lesara och en av bolagets tre grundare.
Roman Kirsch är vd för Lesara och en av bolagets tre grundare.Foto: Press

Flera tyska modesajter krigar just nu om svenskarnas plånböcker.

Kinnevik-ägda nätbutiken Zalando (NTL) ska öppna lager i Sverige för att snabba på sina leveranser. Samtidigt riktar Northzone-finansierade garderobstjänsten Outfittery (NTL) också in sig på den svenska marknaden.

Prisnivåerna på mode i Sverige är bland de högsta i Europa

Nu ska ytterligare ett bolag finansierat av just Northzone (NTL) in på marknaden. Det rör sig om Lesara (NTL), som för två år sedan tog in knappt 150 miljoner kronor med Northzone som huvudinvesterare.

”En välutvecklad e-handelsmarknad och faktumet att nästan 95 procent av befolkningen använder internet gör den svenska marknaden särskilt intressant att expandera till”, säger Roman Kirsch, vd på Lesara.

Läs mer: Kinneviks hälsobolag tar in en halv miljard – dubblar värderingen 

Bolaget har utvecklat en algoritm som ska identifiera vilka sorters kläder som säljer bra på nätet. Lesara skickar sedan ut plagg i produktion och säljer dem relativt billigt på sin sajt. Till exempel kan ett par skor kosta drygt 200 kronor.

Lesara finns i dag i 24 länder och på fem olika språk.

”Prisnivåerna på mode i Sverige är bland de högsta i Europa. Konsumenterna får betala mer än konsumenter i andra länder, trots att de köper samma produkter. Vi tror att det finns ett behov av att bryta trenden på den svenska marknaden och erbjuda efterfrågade produkter till fantastiska priser”, säger Roman Kirsch.

Lesara uppgav i oktober att bolaget skulle omsätta 100 miljoner euro 2016, alltså knappt 970 miljoner kronor.

Läs mer: Zalando bygger lager i Sverige

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera