Flera tyska modesajter krigar just nu om svenskarnas plånböcker.
Kinnevik-ägda nätbutiken Zalando (NTL) ska öppna lager i Sverige för att snabba på sina leveranser. Samtidigt riktar Northzone-finansierade garderobstjänsten Outfittery (NTL) också in sig på den svenska marknaden.
Prisnivåerna på mode i Sverige är bland de högsta i Europa
Nu ska ytterligare ett bolag finansierat av just Northzone (NTL) in på marknaden. Det rör sig om Lesara (NTL), som för två år sedan tog in knappt 150 miljoner kronor med Northzone som huvudinvesterare.
”En välutvecklad e-handelsmarknad och faktumet att nästan 95 procent av befolkningen använder internet gör den svenska marknaden särskilt intressant att expandera till”, säger Roman Kirsch, vd på Lesara.
Läs mer: Kinneviks hälsobolag tar in en halv miljard – dubblar värderingen
Bolaget har utvecklat en algoritm som ska identifiera vilka sorters kläder som säljer bra på nätet. Lesara skickar sedan ut plagg i produktion och säljer dem relativt billigt på sin sajt. Till exempel kan ett par skor kosta drygt 200 kronor.
Lesara finns i dag i 24 länder och på fem olika språk.
”Prisnivåerna på mode i Sverige är bland de högsta i Europa. Konsumenterna får betala mer än konsumenter i andra länder, trots att de köper samma produkter. Vi tror att det finns ett behov av att bryta trenden på den svenska marknaden och erbjuda efterfrågade produkter till fantastiska priser”, säger Roman Kirsch.
Lesara uppgav i oktober att bolaget skulle omsätta 100 miljoner euro 2016, alltså knappt 970 miljoner kronor.
Läs mer: Zalando bygger lager i Sverige