Annons
Roman Kirsch är vd för Lesara och en av bolagets tre grundare.

Northzones tyska modesajt tar klivet in i Sverige

Det är största hindret för företag – i både uppstart och tillväxt SPONSRAT AV Nordea

Doldisar blir miljardärer på Spotify

Skam är en dramaserie om gymnasieungdomar på Hartvig Nissens skole i Oslo.

Facebook köper amerikanska rättigheter till norska succén Skam

Northvolts vd är Tesla-veteranen Peter Carlsson.

Uppgifter: Northvolt till både Västerås och Skellefteå

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Northzones tyska modesajt tar klivet in i Sverige

Roman Kirsch är vd för Lesara och en av bolagets tre grundare.
Roman Kirsch är vd för Lesara och en av bolagets tre grundare. Foto: Press
Tyska Lesara har en storinvestering från svenska Northzone i ryggen. Nu kliver bolaget in på den svenska marknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Flera tyska modesajter krigar just nu om svenskarnas plånböcker.

Kinnevik-ägda nätbutiken Zalando (NTL) ska öppna lager i Sverige för att snabba på sina leveranser. Samtidigt riktar Northzone-finansierade garderobstjänsten Outfittery (NTL) också in sig på den svenska marknaden.

Prisnivåerna på mode i Sverige är bland de högsta i Europa

Nu ska ytterligare ett bolag finansierat av just Northzone (NTL) in på marknaden. Det rör sig om Lesara (NTL), som för två år sedan tog in knappt 150 miljoner kronor med Northzone som huvudinvesterare.

”En välutvecklad e-handelsmarknad och faktumet att nästan 95 procent av befolkningen använder internet gör den svenska marknaden särskilt intressant att expandera till”, säger Roman Kirsch, vd på Lesara.

Läs mer: Kinneviks hälsobolag tar in en halv miljard – dubblar värderingen 

Bolaget har utvecklat en algoritm som ska identifiera vilka sorters kläder som säljer bra på nätet. Lesara skickar sedan ut plagg i produktion och säljer dem relativt billigt på sin sajt. Till exempel kan ett par skor kosta drygt 200 kronor.

Lesara finns i dag i 24 länder och på fem olika språk.

”Prisnivåerna på mode i Sverige är bland de högsta i Europa. Konsumenterna får betala mer än konsumenter i andra länder, trots att de köper samma produkter. Vi tror att det finns ett behov av att bryta trenden på den svenska marknaden och erbjuda efterfrågade produkter till fantastiska priser”, säger Roman Kirsch.

Lesara uppgav i oktober att bolaget skulle omsätta 100 miljoner euro 2016, alltså knappt 970 miljoner kronor.

Läs mer: Zalando bygger lager i Sverige


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post