Hoppa till innehållet

Svensken förhandlar med giganten – kan sälja för 28 miljarder

Taxitjänsten Careem, som har sin verksamhet i Mellanöstern, förhandlar med amerikanska Uber om ett uppköp. Det innebär en god affär för Careems medgrundare, svenske Magnus Olsson.

Svensken Magnus Olsson är en av medgrundarna till Uber-konkurrenten Careem.
Svensken Magnus Olsson är en av medgrundarna till Uber-konkurrenten Careem.

Taxijätten Uber är i långt gångna förhandlingar om att köpa Dubai-baserade konkurrenten Careem, det uppger Bloomberg med hänvisning till personer med insyn i förhandlingarna. 

Enligt Bloomberg kommer affären ligga på runt 3 miljarder dollar, motsvarande knappt 28 miljarder kronor, och ska kunna vara klar inom de närmsta veckorna. Varken Uber eller Careem vill kommentera uppgifterna.

Careem grundades 2012 i Dubai av svensken Magnus Olsson tillsammans med Mudassir Sheikha och Abdullah Elyas, vilket innebär att Magnus Olsson nu kan gå emot en rejäl affär om den skulle gå igenom. Careem värderades enligt Bloomberg till 1 miljard dollar 2016, vilket gör bolaget till ett av de högst värderade startupbolagen i Mellanöstern.

Enligt bolagets egna uppgifter har man fler än en miljon chaufförer i sitt nätverk som är aktiva i fler än 100 städer i Mellanöstern.

Uber har under en längre tid fokuserat på att växa snabbt, med flera investeringar i matleveranser, logistik, elektriska cyklar och självkörande bilar. Detta som en del av förberedelserna inför en planerad börsnotering under 2019. 

Redan i juli förra året pågick diskussioner mellan Uber och Careem om en sammanslagning, men de förhandlingarna strandade.

Läs mer: Svenskens taxiapp ger Uber kalla handen 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera