Amerikanska Wework, som hyr ut kontorsytor till andra företag, är ett av världens mest hajpade startupbolag. Sedan starten 2010 de tagit in 75 miljarder kronor i riskkapital, samtidigt som bolagsvärdet nått en höjd på motsvarande 175 miljarder kronor.
Sedan tidigare har Wework närvaro i flera stora europeiska länder, men nu är det dags att etablera sig i Sverige. Under den tidiga våren 2019 ska man öppna lokaler i den nyrenoverade fastigheten Urban Escape, där även Spotify har sitt nya huvudkontor, i centrala Stockholm.
”Det har kommit fantastiska företag från Sverige som gjort avtryck i hela världen, inte bara inom tech med de många enhörningarna, utan också inom mode och möbler med H&M och Ikea. Därför är det en bra fråga varför det tagit så lång tid för oss att öppna i Stockholm. Men vi drivs av efterfrågan och måste se till att vår expansion är noga planerad”, säger Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework, till Di Digital.
Bolaget omsatte runt 7,7 miljarder kronor under 2017, med en justerad förlust på cirka 1,7 miljarder kronor före räntor och skatter.
Wework kan beskrivas som ett Airbnb för kontorsyta, även om bolaget attraherar både kort- och långsiktiga kunder. I stora drag är affärsidén att hyra utrymme från fastighetsvärdar, inreda och sedan hyra ut till högre priser.
Deras konkurrensfördel, som bolaget självt beskriver det, är tillgången till ett nätverk med runt 250 000 anslutna medlemmar i 74 städer och 22 olika länder världen över. De olika medlemmarna kan komma i kontakt med varandra genom en app.
Det är huvudsakligen entreprenörer, frilansare och startups som lockas till de delade kontorsytorna. Men enligt Wybo Wijnbergen är storbolag den snabbast växande kundgruppen hos Wework globalt.
”Ju mer mångfald vi har, desto mer intressanta blir vi. De olika entreprenörerna och företagen som befinner sig i olika stadier kan lära mycket från varandra. Vi hoppas att Wework ska bli en språngbräda för svenska startups som vill expandera internationellt”, säger han, och pekar på att 70 procent av deras medlemmar någon gång har samarbetat med andra inom nätverket.
Lokalerna i Stockholm ska ha plats för över 1 000 medlemmar och inhysa både flexibla kontorsplatser i gemensamma ytor och enskilda kontor för större grupper. Precis som på andra typer av framväxande kontorshotell ska det finnas möjlighet att anordna möten, luncher, träningssessioner och diverse evenemang.
Lanseringen i Sverige sker i samarbete AMF Fastigheter, ett helägt dotterbolag till pensionsjätten. Deras prestigeprojekt Urban Escape är nu i det närmaste fullbelagt med hyresgäster, enligt vd:n Mats Hederos.
”Det är väldigt roligt att ett så stort bolag som Wework sätter sig i Stockholm. Då förstår man att vi har dignitet ur ett internationellt perspektiv, för de finns ju långt ifrån överallt i världen”, säger han.
Samtidigt finns det redan konkurrens på marknaden för flexibla kontorsplatser i Sverige. Kontorshotellbolaget Convendum, med Aviciis tidigare manager Ash Pournouri som delägare, har till exempel varit tydliga med att de velat bli "ett Wework för Norden". Dessutom tillhandahåller bolag som Epicenter kontorsplatser med korta uppsägningstider, precis som Wework.
Men Wybo Wijnbergen räds inte de redan etablerade aktörerna i Stockholm.
”Det går lika bra att arbeta från köksbordet, stranden eller parken om man bara är ute efter en flexibel kontorsplats. Men vi är oöverträffade i världen om att kunna erbjuda ett så stort nätverk av entreprenörer och företag. Det gör oss unika”, säger han.