Hoppa till innehållet

Nu kommer globala jätten till Stockholm – öppnar nytt kontorshotell

Wework, en av världens högst värderade startups, öppnar i Stockholm till våren 2019. Deras kontorshotell ska ha plats för runt 1 000 startups och entreprenörer. 

Wework har bland annat ett kontorshotell i Sony Center i Berlin.
Wework har bland annat ett kontorshotell i Sony Center i Berlin.Foto: Press.

Amerikanska Wework, som hyr ut kontorsytor till andra företag, är ett av världens mest hajpade startupbolag. Sedan starten 2010 de tagit in 75 miljarder kronor i riskkapital, samtidigt som bolagsvärdet nått en höjd på motsvarande 175 miljarder kronor.

Sedan tidigare har Wework närvaro i flera stora europeiska länder, men nu är det dags att etablera sig i Sverige. Under den tidiga våren 2019 ska man öppna lokaler i den nyrenoverade fastigheten Urban Escape, där även Spotify har sitt nya huvudkontor, i centrala Stockholm.

”Det har kommit fantastiska företag från Sverige som gjort avtryck i hela världen, inte bara inom tech med de många enhörningarna, utan också inom mode och möbler med H&M och Ikea. Därför är det en bra fråga varför det tagit så lång tid för oss att öppna i Stockholm. Men vi drivs av efterfrågan och måste se till att vår expansion är noga planerad”, säger Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework, till Di Digital.

Bolaget omsatte runt 7,7 miljarder kronor under 2017, med en justerad förlust på cirka 1,7 miljarder kronor före räntor och skatter. 

Wework kan beskrivas som ett Airbnb för kontorsyta, även om bolaget attraherar både kort- och långsiktiga kunder. I stora drag är affärsidén att hyra utrymme från fastighetsvärdar, inreda och sedan hyra ut till högre priser.

Deras konkurrensfördel, som bolaget självt beskriver det, är tillgången till ett nätverk med runt 250 000 anslutna medlemmar i 74 städer och 22 olika länder världen över. De olika medlemmarna kan komma i kontakt med varandra genom en app.

Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework.
Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework.Foto: Press.

Det är huvudsakligen entreprenörer, frilansare och startups som lockas till de delade kontorsytorna. Men enligt Wybo Wijnbergen är storbolag den snabbast växande kundgruppen hos Wework globalt.

”Ju mer mångfald vi har, desto mer intressanta blir vi. De olika entreprenörerna och företagen som befinner sig i olika stadier kan lära mycket från varandra. Vi hoppas att Wework ska bli en språngbräda för svenska startups som vill expandera internationellt”, säger han, och pekar på att 70 procent av deras medlemmar någon gång har samarbetat med andra inom nätverket.

Lokalerna i Stockholm ska ha plats för över 1 000 medlemmar och inhysa både flexibla kontorsplatser i gemensamma ytor och enskilda kontor för större grupper. Precis som på andra typer av framväxande kontorshotell ska det finnas möjlighet att anordna möten, luncher, träningssessioner och diverse evenemang.

Lanseringen i Sverige sker i samarbete AMF Fastigheter, ett helägt dotterbolag till pensionsjätten. Deras prestigeprojekt Urban Escape är nu i det närmaste fullbelagt med hyresgäster, enligt vd:n Mats Hederos.

”Det är väldigt roligt att ett så stort bolag som Wework sätter sig i Stockholm. Då förstår man att vi har dignitet ur ett internationellt perspektiv, för de finns ju långt ifrån överallt i världen”, säger han.

Delar av Urban Escapes fasad ligger fortfarande dold bakom renoveringsarbete på Regeringsgatan. Här ska Wework öppna våren 2019.
Delar av Urban Escapes fasad ligger fortfarande dold bakom renoveringsarbete på Regeringsgatan. Här ska Wework öppna våren 2019.Foto: Patrik Olsson (Di)

Samtidigt finns det redan konkurrens på marknaden för flexibla kontorsplatser i Sverige. Kontorshotellbolaget Convendum, med Aviciis tidigare manager Ash Pournouri som delägare, har till exempel varit tydliga med att de velat bli "ett Wework för Norden". Dessutom tillhandahåller bolag som Epicenter kontorsplatser med korta uppsägningstider, precis som Wework.

Men Wybo Wijnbergen räds inte de redan etablerade aktörerna i Stockholm.

”Det går lika bra att arbeta från köksbordet, stranden eller parken om man bara är ute efter en flexibel kontorsplats. Men vi är oöverträffade i världen om att kunna erbjuda ett så stort nätverk av entreprenörer och företag. Det gör oss unika”, säger han.

Läs mer: Aviciis manager vill bygga ett Wework för Norden 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera