Hoppa till innehållet

Nu kommer globala jätten till Stockholm – öppnar nytt kontorshotell

Wework, en av världens högst värderade startups, öppnar i Stockholm till våren 2019. Deras kontorshotell ska ha plats för runt 1 000 startups och entreprenörer. 

Wework har bland annat ett kontorshotell i Sony Center i Berlin.
Wework har bland annat ett kontorshotell i Sony Center i Berlin.Foto: Press.

Amerikanska Wework, som hyr ut kontorsytor till andra företag, är ett av världens mest hajpade startupbolag. Sedan starten 2010 de tagit in 75 miljarder kronor i riskkapital, samtidigt som bolagsvärdet nått en höjd på motsvarande 175 miljarder kronor.

Sedan tidigare har Wework närvaro i flera stora europeiska länder, men nu är det dags att etablera sig i Sverige. Under den tidiga våren 2019 ska man öppna lokaler i den nyrenoverade fastigheten Urban Escape, där även Spotify har sitt nya huvudkontor, i centrala Stockholm.

”Det har kommit fantastiska företag från Sverige som gjort avtryck i hela världen, inte bara inom tech med de många enhörningarna, utan också inom mode och möbler med H&M och Ikea. Därför är det en bra fråga varför det tagit så lång tid för oss att öppna i Stockholm. Men vi drivs av efterfrågan och måste se till att vår expansion är noga planerad”, säger Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework, till Di Digital.

Bolaget omsatte runt 7,7 miljarder kronor under 2017, med en justerad förlust på cirka 1,7 miljarder kronor före räntor och skatter. 

Wework kan beskrivas som ett Airbnb för kontorsyta, även om bolaget attraherar både kort- och långsiktiga kunder. I stora drag är affärsidén att hyra utrymme från fastighetsvärdar, inreda och sedan hyra ut till högre priser.

Deras konkurrensfördel, som bolaget självt beskriver det, är tillgången till ett nätverk med runt 250 000 anslutna medlemmar i 74 städer och 22 olika länder världen över. De olika medlemmarna kan komma i kontakt med varandra genom en app.

Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework.
Wybo Wijnbergen, chef för Nordeuropa på Wework.Foto: Press.

Det är huvudsakligen entreprenörer, frilansare och startups som lockas till de delade kontorsytorna. Men enligt Wybo Wijnbergen är storbolag den snabbast växande kundgruppen hos Wework globalt.

”Ju mer mångfald vi har, desto mer intressanta blir vi. De olika entreprenörerna och företagen som befinner sig i olika stadier kan lära mycket från varandra. Vi hoppas att Wework ska bli en språngbräda för svenska startups som vill expandera internationellt”, säger han, och pekar på att 70 procent av deras medlemmar någon gång har samarbetat med andra inom nätverket.

Lokalerna i Stockholm ska ha plats för över 1 000 medlemmar och inhysa både flexibla kontorsplatser i gemensamma ytor och enskilda kontor för större grupper. Precis som på andra typer av framväxande kontorshotell ska det finnas möjlighet att anordna möten, luncher, träningssessioner och diverse evenemang.

Lanseringen i Sverige sker i samarbete AMF Fastigheter, ett helägt dotterbolag till pensionsjätten. Deras prestigeprojekt Urban Escape är nu i det närmaste fullbelagt med hyresgäster, enligt vd:n Mats Hederos.

”Det är väldigt roligt att ett så stort bolag som Wework sätter sig i Stockholm. Då förstår man att vi har dignitet ur ett internationellt perspektiv, för de finns ju långt ifrån överallt i världen”, säger han.

Delar av Urban Escapes fasad ligger fortfarande dold bakom renoveringsarbete på Regeringsgatan. Här ska Wework öppna våren 2019.
Delar av Urban Escapes fasad ligger fortfarande dold bakom renoveringsarbete på Regeringsgatan. Här ska Wework öppna våren 2019.Foto: Patrik Olsson (Di)

Samtidigt finns det redan konkurrens på marknaden för flexibla kontorsplatser i Sverige. Kontorshotellbolaget Convendum, med Aviciis tidigare manager Ash Pournouri som delägare, har till exempel varit tydliga med att de velat bli "ett Wework för Norden". Dessutom tillhandahåller bolag som Epicenter kontorsplatser med korta uppsägningstider, precis som Wework.

Men Wybo Wijnbergen räds inte de redan etablerade aktörerna i Stockholm.

”Det går lika bra att arbeta från köksbordet, stranden eller parken om man bara är ute efter en flexibel kontorsplats. Men vi är oöverträffade i världen om att kunna erbjuda ett så stort nätverk av entreprenörer och företag. Det gör oss unika”, säger han.

Läs mer: Aviciis manager vill bygga ett Wework för Norden 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera