Hoppa till innehållet

Nu peakar e-handeln – här är det jobbigast att få hem paket

Med Black Friday och julen runt hörnet är det snart rusningstid i e-butikerna – och miljontals paket ska levereras. Konsultföretaget PE har undersökt i vilka städer hemleveranserna sker allra smidigast, och vice versa.

”Jag är förvånad över att vi inte har kommit längre”, säger Nicke Rydgren, divisionschef på PE.

Paketsortering på en av Postnords kontor. Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik, räknar med att Postnord kommer leverera uppemot 1,7 miljoner paket i samband med Black Friday.
Paketsortering på en av Postnords kontor. Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik, räknar med att Postnord kommer leverera uppemot 1,7 miljoner paket i samband med Black Friday.Foto: Marcus Ericsson/TT

Slutet av november är den tid på året då e-handeln skjuter i höjden. Startskottet ljuder i samband med shoppingdagen Black Friday, som i år infaller fredagen den 29 november. 2018 ökade antalet Black Friday-köp med 10 procent i de svenska e-butikerna jämfört med året innan.

Rushen fortsätter ända in i juletider. Enligt Postnords beräkningar kommer ungefär var tredje julklapp vara inhandlad på internet.

”Tittar vi på förra året, från Black Friday fram till jul, såg vi en ökning med ungefär 3 till 4 procent när det kommer till paketleveranser”, berättar Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på det statligt ägda Postnord.

Läs mer: Postnord: Black Friday-handeln slog prognosen

Från Black Friday fram till tisdagen efter spår Peter Hesslin att Postnord kommer att leverera mellan 1,5 till 1,7 miljoner e-handelspaket.

”Det är dubbelt så mycket gods som under en vanlig dag. Det är ett väldigt tryck.”

Hur förbereder Postnord sig?

”Det har vi gjort länge. Det handlar bland annat om hur vi jobbar ihop med de stora kunderna och deras prognoser. Sedan kommer vi bland annat ta in fler last- och distributionsbilar, ha mer personal, erbjuda hemleveranser en ytterligare dag i veckan och öppna fler utlämningsställen”, säger Peter Hesslin.

Finns det risk för förseningar?

”Visst kan det vara så, men de flesta paket kommer levereras på utsatt dag. Som värst kan det bli en dags försening, det har de flesta förståelse för.”

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.
Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.Foto: Peter Phillips

Konsultföretaget PE, som verkar inom teknik- och arkitektursektorn, har tillsammans med Kantar Sifo tagit fram de städer där hemleveranser sker smidigast ur konsumentperspektiv. Undersökningen innefattar de största 20 svenska städerna. 

Nöjdast är malmöiterna, där 78 procent av de tillfrågade upplever att det är enkelt att få sina e-handelsvaror levererade hem till dörren. Stockholm och Uppsala kommer på andra respektive tredje plats. Minst nöjda är Södertäljeborna, där bara 54 procent tycker att det fungerar smidigt. Även Karlstad och Gävle placerar sig långt ned på listan.

”Jag är förvånad över att vi inte har kommit längre. Lägsta nivån är väldigt låg”, säger Nicke Rydgren, divisionschef på PE.

Vad beror skillnaderna på?

”Just kring logistiken är det lite större städer som rankas högt, de har fler aktörer”, berättar Nicke Rydgren.

”Missnöjet kan handla om att hemleveransen sker under långa, ospecificerade tidsintervall och att leverantören inte vill lämna paket utanför dörren. Då måste man kanske stanna hemma från jobbet för att ta emot leveransen. De nya aktörerna ligger väldigt mycket längre fram här, och de finns främst i storstäderna”, fortsätter han.

Nicke Rydgren, divisionschef på konsultbolaget PE.
Nicke Rydgren, divisionschef på konsultbolaget PE.

Ur Postnords perspektiv är det främst trafiken som försvårar hemleveranser. 

”Mycket handlar om densiteten i trafiken för vår del. Sedan är det självklart andra aspekter som spelar in. Finns det någon hemma? Har vi fått portkoden?”, säger Peter Hesslin.

Nicke Rydgren ser en lösning i att anpassa framtidens bostadshus efter det faktum att svenskarna handlar en hel del via internet.

”Det finns en del tekniska lösningar, som digitala lås. Då kan leverantören lämna ditt paket hemma hos dig utan att du behöver vara hemma. Ritar man nya hus bör man se till att det finns ytor där paket kan ställas.”

Läs mer: Experterna: Amazon har redan sprängt miljardvallen i Sverige

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera