Slutet av november är den tid på året då e-handeln skjuter i höjden. Startskottet ljuder i samband med shoppingdagen Black Friday, som i år infaller fredagen den 29 november. 2018 ökade antalet Black Friday-köp med 10 procent i de svenska e-butikerna jämfört med året innan.
Rushen fortsätter ända in i juletider. Enligt Postnords beräkningar kommer ungefär var tredje julklapp vara inhandlad på internet.
”Tittar vi på förra året, från Black Friday fram till jul, såg vi en ökning med ungefär 3 till 4 procent när det kommer till paketleveranser”, berättar Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på det statligt ägda Postnord.
Läs mer: Postnord: Black Friday-handeln slog prognosen
Från Black Friday fram till tisdagen efter spår Peter Hesslin att Postnord kommer att leverera mellan 1,5 till 1,7 miljoner e-handelspaket.
”Det är dubbelt så mycket gods som under en vanlig dag. Det är ett väldigt tryck.”
Hur förbereder Postnord sig?
”Det har vi gjort länge. Det handlar bland annat om hur vi jobbar ihop med de stora kunderna och deras prognoser. Sedan kommer vi bland annat ta in fler last- och distributionsbilar, ha mer personal, erbjuda hemleveranser en ytterligare dag i veckan och öppna fler utlämningsställen”, säger Peter Hesslin.
Finns det risk för förseningar?
”Visst kan det vara så, men de flesta paket kommer levereras på utsatt dag. Som värst kan det bli en dags försening, det har de flesta förståelse för.”
Konsultföretaget PE, som verkar inom teknik- och arkitektursektorn, har tillsammans med Kantar Sifo tagit fram de städer där hemleveranser sker smidigast ur konsumentperspektiv. Undersökningen innefattar de största 20 svenska städerna.
Nöjdast är malmöiterna, där 78 procent av de tillfrågade upplever att det är enkelt att få sina e-handelsvaror levererade hem till dörren. Stockholm och Uppsala kommer på andra respektive tredje plats. Minst nöjda är Södertäljeborna, där bara 54 procent tycker att det fungerar smidigt. Även Karlstad och Gävle placerar sig långt ned på listan.
”Jag är förvånad över att vi inte har kommit längre. Lägsta nivån är väldigt låg”, säger Nicke Rydgren, divisionschef på PE.
Vad beror skillnaderna på?
”Just kring logistiken är det lite större städer som rankas högt, de har fler aktörer”, berättar Nicke Rydgren.
”Missnöjet kan handla om att hemleveransen sker under långa, ospecificerade tidsintervall och att leverantören inte vill lämna paket utanför dörren. Då måste man kanske stanna hemma från jobbet för att ta emot leveransen. De nya aktörerna ligger väldigt mycket längre fram här, och de finns främst i storstäderna”, fortsätter han.
Ur Postnords perspektiv är det främst trafiken som försvårar hemleveranser.
”Mycket handlar om densiteten i trafiken för vår del. Sedan är det självklart andra aspekter som spelar in. Finns det någon hemma? Har vi fått portkoden?”, säger Peter Hesslin.
Nicke Rydgren ser en lösning i att anpassa framtidens bostadshus efter det faktum att svenskarna handlar en hel del via internet.
”Det finns en del tekniska lösningar, som digitala lås. Då kan leverantören lämna ditt paket hemma hos dig utan att du behöver vara hemma. Ritar man nya hus bör man se till att det finns ytor där paket kan ställas.”
Läs mer: Experterna: Amazon har redan sprängt miljardvallen i Sverige