Hoppa till innehållet

Nu rullar Model 3 ut från fabriken

Trettio pinfärska exemplar av Teslas nya Model 3 har slutligen rullat ut från fabriken. Nu ska produktionen ta fart — men den som beställer kan få vänta till slutet av nästa år.

Elon Musk, vd för Tesla.
Elon Musk, vd för Tesla.Bild: TT

 

Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla har nu släppt de 30 första exemplaren av sin nya Model 3 sedan till anställda på företaget. Teslas mytomspunne vd Elon Musk, som brottats med vikande lönsamhet, visade upp den nya modellen vid ett event utanför fabriken i Fremont i Kalifornien.

Den nya modellen produceras i två versioner. En billigare som säljs för 35 000 dollar (motsvarande 284 000 kronor) och klarar drygt 35 mil på en laddning, och en dyrare med en prislapp på 44 000 dollar (motsvarande 357 000 kronor) som rullar nästan 50 mil innan batterierna måste fyllas på.

Läs även: Tesla rullar ut sin första Model 3

Andra nyheter jämfört med tidigare modeller är att Model 3 saknar instrumentpanel i klassisk mening. Vägmätaren och andra mätare återfinns i stället på en skärm som ger insidan ett mer avskalat utseende. Model 3 säljs inte heller med fysiska nycklar — bilen låses upp med ägarens mobiltelefon eller ett elektroniskt kort.

Strax över en halv miljon kunder har reserverat en Model 3 genom att betala en deposition på 1 000 dollar. Tesla Motors har lovat att producera 500 000 bilar under nästa år, det vill säga nästan sex gånger så många som under 2016. Men företagets vd Elon Musk, som framträdde utanför fabriken i samband med det första släppet, säger att nya köpare sannolikt inte kommer att få tillgång till sin bil förrän i slutet av 2018.

Läs även: Elon Musks Tesla är nu världens fjärde största bilföretag

TT / Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera