Hoppa till innehållet

Ny analys: Disney Plus går som tåget i Sverige – 450.000 hushåll prenumererar

Den nya streamingtjänsten Disney Plus har på knappt tre veckor nått 450 000 betalande hushåll i Sverige, enligt Mediavision. ”De har helt klart slagit sig in på rekordtid”, säger analysföretagets vd Marie Nilsson. 

Bolagets Nordenchef Hans Van Rijn och karaktären Baby Yoda från Star Wars-serien ”The Mandalorian”, som sänds på Disney Plus.
Bolagets Nordenchef Hans Van Rijn och karaktären Baby Yoda från Star Wars-serien ”The Mandalorian”, som sänds på Disney Plus.Foto: Press.

Disney Plus har gjort succé sedan lanseringen i slutet av förra året med 60 miljoner betalande prenumeranter i USA och globalt. Det kan jämföras med nöjesjättens egen prognos om att nå mellan 60 och 90 miljoner prenumeranter inom fem år.

Den 15 september lanserades den i Sverige. Streamingtjänsten ser ut att ha nått samma snabba tillväxt även här, enligt en ny mätning från analysföretaget Mediavision. 

De uppskattar att Disney Plus redan når cirka 10 procent av de nordiska hushållen och att ungefär 450 000 svenska hushåll betalar för en prenumeration, knappt tre veckor efter starten.

Enligt SCB lever Sveriges drygt tio miljoner invånare i totalt 4,7 miljoner hushåll. När den nuvarande marknadsledaren Netflix lanserade i Sverige 2012 tog det ett år att nå motsvarande kundstock.

”I kombination med ett starkt varumärke, såsom Disneys, kan en ny tjänst i dag få stort och snabbt genomslag. Sannolikt spelar även prissättningen på tjänsten in. Disney Plus säljs till lägre pris än flertalet andra, konkurrerande, tjänster”, kommenterar Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Disney Plus utmanar med en prislapp på 69 kronor per månad i Sverige. Det är lägre än för så väl Netflix, Viaplay, C More som HBO Nordic – vilka får ses som bolagets huvudkonkurrenter. 

Redan nu bedöms Disney Plus vara jämnstort med flera av de större lokala streamingtjänsterna, menar Mediavision.

Så här långt ser dock Disneys framgångar inte ut att ha påverkat de andra streamingstjänsternas prenumerationstal negativt. I stället har hushållen kompletterat sina nuvarande abonnemang med Disney Plus.

Men Marie Nilsson, vd på Mediavision, lägger ändå in en brasklapp i sammanhanget.

”Vad det betyder för hushållens streamingutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney Plus på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska streamingmarknaden”, säger hon.

Framgångarna är en ljuspunkt för börsjätten Walt Disney Company, vars nöjesparker drabbats hårt av pandemin under 2020. I en intervju med Di Digital i samband med lanseringen beskrev Hans Van Rijn, Nordenchef på Disney Plus, Sverige som en mogen marknad med hög bredbandspenetration. 

”Svenskar streamar mycket. Det gäller betaltjänster såväl som SVT Play och TV4 som har både gratis- och betaltjänster. Ni har i snitt två prenumerationer per hushåll. Lyckligtvis har vi många varumärken som svenskar har en relation till”, sa han.

På Disney Plus kan tittarna till exempel ta del av klassiska Disneyfilmer som Askungen, tv-program från Fox som The Simpsons, en filmad version av den kritikerrosade Broadway-musikalen Hamilton, samt en rad egna produktioner som publiksuccén Mandalorian. Hans Van Rijn uteslöt dock inte att Disney Plus kommer att börja producera lokalt innehåll i Sverige i framtiden. 

Intervju: Disney Plus näst in i streamingkriget: ”Vi tittar på lokalt innehåll” 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera