Hoppa till innehållet

Disney Plus näst in i streamingkriget: ”Vi tittar på lokalt innehåll”

Streamingtjänsten Disney Plus har gjort succé i USA sedan lanseringen i november. Nordenchefen är optimistisk inför Sverigelanseringen på tisdag – men gör sitt bästa för att anslå en ödmjuk ton.

Hans Van Rijn, chef för Disney i Norden och Baltikum.
Hans Van Rijn, chef för Disney i Norden och Baltikum.Foto: Press

”Inledningsvis blir vi en kompletterande tjänst som riktar sig till familjer och personer med ett passionerat intresse för Star Wars, Marvel eller någon av våra andra universum”, säger Hans Van Rijn, chef för Disney i Norden och Baltikum.

Hur många som nappat på kampanjen att teckna ett år till det rabatterade priset 590 kronor vill han inte säga. Men han ger sken av att det gått över förväntan.

”Jag kan inte ge dig några siffror. Men hittills är vi väldigt nöjda”, säger han i en exklusiv intervju med Di Digital.

Det mesta tyder på att Disney Plus får ett stort genomslag, vilket bland annat kan drabba börsnoterade NENT Groups streamingtjänst Viaplay. I juni kunde Di Digital rapportera att nästan 1,5 miljoner hushåll i Norden planerar att teckna abonnemang på Disney Plus, enligt Mediavision. 

Disney Plus blev en omedelbar succé när tjänsten lanserades i USA i november i fjol. Bland annat ryckte man snabbt förbi den nybakade rivalen Apple Plus i år. 

Vi vet inte vad som lockat svenskar att teckna sig inför lanseringen.

Framgången har varit en ljuspunkt för börsjätten Walt Disney Company, vars nöjesparker drabbats hårt av pandemin under 2020. 

I mars släpptes Disney Plus i Storbritannien, Irland, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Österrike och Schweiz. 

Läs mer: 50 miljoner kunder efter 5 månader – Disneys aktie gör glädjeskutt

När det nu, på tisdag, är premiär i Sverige och sju andra mindre länder i Europa, har tjänsten redan lockat över 60 miljoner betalande prenumeranter globalt. Det kan jämföras med bolagets egen prognos på mellan 60 och 90 miljoner prenumeranter inom fem år av lanseringen.

Netflix leder visserligen streamingligan stort med 193 miljoner prenumeranter över hela världen i slutet av andra kvartalet. Men Disney Plus är redan uppe och utmanar dem och de andra två streamingjättarna i USA: Amazon Prime Video och Hulu. 

Disney tävlar delvis med pris. Disney Plus kostar 7 dollar per månad i USA, jämfört med 9 dollar för Netflix och 15 dollar för HBO Max i USA.

I Sverige ser spelplanen annorlunda ut, med Netflix, Viaplay, C More och HBO Nordic som huvudkonkurrenter. Men även här utmanar Disney med en relativt låg prislapp på 69 kronor per månad. 

Vi kommer att titta på lokalt innehåll och se om något passar.

Nordenchefen Hans Van Rijn beskriver Sverige som en mogen marknad med hög bredbandspenetration. 

”Svenskar streamar mycket. Det gäller betaltjänster såväl som SVT Play och TV4 som har både gratis- och betaltjänster. Ni har i snitt två prenumerationer per hushåll. Lyckligtvis har vi många varumärken som svenskar har en relation till”, säger han.

Sedan börjar han rabbla titlar från Disney och dess dotterbolag Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographic. 

Utbudet är digert. På Disney Plus kan man se klassiska Disneyfilmer som Askungen, tv-program från Fox som The Simpsons, en filmad version av den kritikerrosade Broadway-musikalen Hamilton, samt en rad egna produktioner. 

Den egenproduktion som fick störst uppmärksamhet vid Disney Plus USA-lansering i november är publiksuccén Mandalorian, en slags rymd-Western som utspelar sig i samma värld som filmserien Star Wars. En av karaktärerna är ”Baby Yoda” som blev ett fenomen i sociala medier under månaderna efter premiären. 

Bakom Mandalorian står Jon Favreau, som bland annat regisserat Iron Man-filmerna – och musiken är gjord av den svenske kompositören Ludwig Göransson.

”Vi vet inte vad som lockat svenskar att teckna sig inför lanseringen. Det ska bli intressant att se vad folk streamar de kommande månaderna”, säger Nordenchefen Hans Van Rijn. 

Smolket i glädjebägaren är kontroversen kring Disneys storfilm Mulan, som anklagas vara skräddarsydd för att behaga Kinas regim. Hans Van Rijn vill inte kommentera den politiska debatten, men bekräftar att svenskar kommer kunna se filmen på Disney Plus i början av december. 

Läs mer: Disney riskerar bojkott efter inspelning i Kina 

Till att börja med kommer Disney Plus inte att erbjuda lokalt innehåll i Norden, såsom Netflix, Viaplay och HBO Nordic gör. Men Hans Van Rijn utesluter inte att det kan ske i framtiden.

”Lokalt innehåll går bra i Norden, och fungerar även utanför. Vi kommer att titta på lokalt innehåll och se om något passar. Vi kommer se över möjligheterna i framtiden”, säger han.

Läs mer: Netflix gör sin första svenska film: ”Vill investera mer i Norden”

I USA har Disney Plus sampaketerat sin tjänst med tv-tjänsten Hulu och sportstreamingtjänsten ESPN Plus, genom att ge en rabatt på 5 dollar per månad till den som tecknar sig för alla tre tjänster. Disney äger 80 procent av ESPN, men sport ingår inte i Disney Plus Sverigelansering.

”Sport är inte en del av erbjudandet”, säger Hans Van Rijn.

Enligt MMS har drygt 56 procent av svenskar tillgång till en prenumerationsbaserad videostreamingtjänst. Netflix är överlägset störst med en räckvidd på 46 procent. Svenska Viaplay är nummer två med knappt 19 procent, följt av Cmore - som numera ägs av Telia - och HBO Nordic (se faktaruta). 

I år lägger hushållen 8 procent mer än förra året på streaming- och abonnemangstjänster, motsvarande cirka 6,2 miljarder kronor, enligt årets upplaga av Hushållens Medieutgifter av IRM och MMS.

Om Disney Plus lyckas lika väl i Sverige bör man snabbt kvala in sig bland de fem största streamingtjänsterna. Misslyckas man får man tävla med techjättarnas tjänster, som Apple TV Plus, Amazon Prime och Youtube Premium, som ännu inte fått fäste i svenska hushåll.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera