Hoppa till innehållet

Ny undersökning: Så många dagar vill vi jobba hemifrån – permanent

Många har fått mersmak på hemarbete – nu vill genomsnittssvensken permanent öka andelen hemmajobb med 250 procent. Det visar en ny undersökning från Kantar Sifo, gjord på uppdrag av Tele2. ”Vi måste nu fundera på hur vi ska dra nytta av den nya verkligheten”, säger telekomjättens hr-chef Karin Svensson.

Ett köksbord blir ett skrivbord i den nya vardagen. Och så verkar svenskar fortsatt vilja ha det. I alla fall delar av sin arbetstid. Karin Svensson (t.h.), hr-chef på Tele2, kommenterar den nya rapporten som bolaget tagit fram tillsammans med Kantar Sifo.
Ett köksbord blir ett skrivbord i den nya vardagen. Och så verkar svenskar fortsatt vilja ha det. I alla fall delar av sin arbetstid. Karin Svensson (t.h.), hr-chef på Tele2, kommenterar den nya rapporten som bolaget tagit fram tillsammans med Kantar Sifo.Foto: TT och Pressbild

Nu sker 60 procent av arbetstiden hos de tillfrågade på distans. Det är en ökning med 400 procent jämfört med i januari, före coronapandemin.

Av 10 tillfrågade säger 6 också att de vill fortsätta jobba mer hemifrån – även om 60 procent av arbetstiden framstår vara i överkant.

Den magiska fördelningen enligt svenskarna är istället två dagar i veckan på distans, resten på kontoret.

En ökning med 250 procent jämfört med tiden innan pandemin, då svenskarna i snitt lade 14 procent av arbetstiden – en dryg halvdag – på distansjobb.

”Att man önskar ha större möjligheter att jobba på distans efter det att restriktionerna har släppts visar att hybridkontoret är här för att stanna”, säger Tele2 TEL2 B -1,81%Dagens utveckling:s hr-chef Karin Svensson om resultatet.

Arbetstid förlagd utanför kontoret

Källa: Kantar Sifo

Det är tredje gången som Kantar Sifo undersökt svenskarnas digitala vanor under det senaste året, på uppdrag av Tele2. 

Den första undersökningen gjordes i januari, det vill säga innan pandemin hade brutit ut. Den andra, mitt under den första vågen i april, och nu har bolagen gjort en tredje rapport i november.

Förutom fördelning av arbetstid mellan hemmet och kontoret framkommer att svenskarna är mer nöjda med sina tekniska lösningar i dag än innan pandemin.

Företagen framstår ha utrustat många med möjligheter att delta på videomöten, med mera.

”Företag, organisationer och samhället i stort måste nu fundera på hur de ska dra nytta av den nya verkligheten där gränsen mellan var vi fysiskt utför våra arbeten och var vi bor förändras”, säger Karin Svensson.

Följdeffekterna går än så länge bara att spekulera i. Men det är förmodligen bra att människor reser mindre med bil, kan bo längre från sina kontor och antas göra färre långa resor.

”Vi har nog bara sett början på de utmaningar som hybridkontoret och ökat distansarbete för med sig. 2020 är onekligen ett speciellt år och jag tror att det kommer ta några år innan vi har facit och vi vet vad som blir de normala arbetssätten och vad som fungerar bäst utifrån den verksamhet som man bedriver”, säger Karin Svensson vidare.

Läs mer: Sifoundersökning om krisen: Så har stockholmarna tagit sitt ansvar

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera