Hoppa till innehållet

Nya tungviktare in i Backing Minds

Cristina Stenbeck, Katarina Martinson, Emilia de Poret, Fabian Hjelte och King-grundaren Tomas Hartwig. De är några av de nya tungviktare som går in i riskkapitalbolaget Backing Minds. 

Från vänster: Fabian Hielte, Christina Stenbeck (topp) och Katarina Martinson och Emilia de Poret.
Från vänster: Fabian Hielte, Christina Stenbeck (topp) och Katarina Martinson och Emilia de Poret.Foto: Kollage.
Susanne Najafi (t.v.) och Sara Wimmercranz är grundare till Backing Minds.
Susanne Najafi (t.v.) och Sara Wimmercranz är grundare till Backing Minds.Foto: Patrik Olsson.

Riskkapitalbolaget Backing Minds fick stor uppmärksamhet när man gav sig till känna i september i fjol. Grundarna och e-handelsprofilerna Sara Wimmercranz och Susanne Najafi berättade om sin strategi att investera i tech-bolag bortom Stureplan.

“Nästan allt kapital går i dag till tighta, homogena nätverk med bas i Stockholms innerstad. Då skapas det bubblor och bolagen blir övervärderade. Vi försöker titta förbi de bubblorna, för det är där de riktigt bra affärerna finns”, sa Susanne Najafi då.

Redan från start kunde de två grundarna stoltsera med att man tagit in över 100 miljoner kronor från blytunga investerare som H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick samt Collector Bank-grundaren Lena Apler. Men fonden var fortfarande öppen för nya investerare.

Särskilt kul är att vi fått in så många kvinnliga investerare.

Sedan dess har grundarna berättat om sina investeringar i tre bolag: e-handlaren Horse Me Up från Västra Frölunda utanför Göteborg, pengaröverföringsbolaget Transfer Galaxy från Vivalla utanför Örebro och Linköpingsbolaget Dynamic Code, som utvecklar och säljer hemtester för sjukdomar baserat på DNA-teknik.

Vad man inte talat öppet om är att man under tiden tagit in ännu mer kapital i fonden. 

Nu tar Susanne Najafi bladet från munnen.

”Vi har precis stängt fonden”, säger hon.

Susanne Najafi vill inte uppge exakt hur stor fonden har blivit. Men enligt Di Digitals källor rör det sig om ett belopp kring 200 miljoner kronor.

”Vi kunde tagit in mer kapital än vi gjorde”, säger Susanne Najafi. 

Bland de nya, tunga investerarna kan nämnas Cristina Stenbeck, Lundberg-imperiets arvtagare Katarina Martinson, Bonnier-arvtagare Pontus Bonnier, Ratos förre vd Susanna Campbell, Nordic Capital-arvtagaren och modeprofilen Emilia de Poret, Ernströmgruppens ordförande Fabian Hielte och King-grundaren Tomas Hartwig.

"Vi väldigt stolta över alla våra investerare. Särskilt kul är att vi fått in så många kvinnliga investerare", säger Susanne Najafi, som innan hon startade Backing Minds grundade fyra bolag, varav tre i techsektorn.

Hon ser inveseringarna som ett kvitto på att Backing Minds är rätt ute med sin investeringsmodell. 

"Sverige är fullt av fantastiska entreprenörer som idag inte har tillgång till de homogena och tighta riskkapitalnätverken. Våra investerare har också funderat över detta och gillar att vi bygger en modell som maximerar avkastning och samtidigt har potential att förbättra Sveriges konkurrenskraft", säger hon.

Susanne Najafi betonar att Backing Minds ska fortsätta att investera i en lagom hög takt. 

”Vi jobbar väldigt dedikerat med bolagen. Vi vill fokusera på att hitta rätt bolag i underinvesterade branscher. Om ett år gissar jag att vi investerat i ytterligare tre bolag”, säger hon.  

Även följdinvesteringar kan bli aktuella, då fonden har en investeringshorisont på 10 år.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera