Hoppa till innehållet

Nytt bakslag för Uber

Uber har åkt på en ny smäll i London efter att en arbetsdomstol vägrat ge bolaget rätt i sitt argument att de anställda förarna är självständiga entreprenörer.

Nytt bakslag för Uber i London.
Nytt bakslag för Uber i London.Foto: AP

Domen bekräftar ett tidigare liknande utlåtande från i fjol och innebär att Uber måste ge förarna en minimilön och rätt till ledighet, skriver The New York Times.

Uber har fram tills nu kunnat vara mer flexibla i anställningarna och hyllat upplägget för ett som liknar den moderna ekonomin. Kritikerna har pekat på det hela som ett sätt att utnyttja och neka de anställda grundläggande rättigheter så som arbetslöshetsförsäkring.

Uber är sedan tidigare stoppade i London efter att ha misslyckats att få sin licens förnyad. Ett beslut som företaget överklagat. Storbritannien är Ubers största marknad efter USA. 

Läs mer: Uber svartlistade svenska poliser – spårades via appen

En av anledningarna till att Uber blev av med sin licens i London var att bolaget använt den hemliga funktionen Greyball för att ducka från myndigheter. Di Digital kunde i oktober avslöja att Greyball använts även i Sverige. 

Finwire/Di Digital. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera