Hoppa till innehållet

Oljeshejk lägger miljoner på svenskt hörlursbolag

Hörlursbolaget Earin tar in 30 miljoner kronor från bland andra oljeshejken och Preem-ägaren Muhammed Al-Ahmoudi.

Preem-ägaren Muhammed Al-Ahmoudi.
Preem-ägaren Muhammed Al-Ahmoudi.

Malmöbolaget, som tillverkar trådlösa hörlurar, stänger nu sin första finansieringsrunda, rapporterar Breakit. Enligt Per Sennström, finanschef på Earin (NTL), räknar man med att öka försäljningen rejält under 2017 och för att möta den ökade efterfrågan som man tror att nästa version av hörlurarna ska möta tar man in 30 Mkr.

“Man binder upp stora mängder kapital i produktionen. Man får betala långt i förväg innan pengarna kommer in på kontot igen”, säger Per Sennström till Breakit.

Läs mer: Svensk design erövrar Las Vegas

Nästa version av hörlurarna ska ha inbyggd mikrofon och kan då användas som headset. 

“Det här öppnar för att sälja våra hörlurar tillsammans med mobiltelefoner. Att sälja mot teleoperatörer kommer bli en prioritet i Sverige och Europa”, säger Sennström.Foto:
Earin lanserade sina trådlösa hörlur redan i september 2015.

Bolaget värderas till 130 Mkr i finansieringsrundan. Bland investerarna som går in med kapital finns bland andra LMK samt Muhammed Al-Ahmoudis investmentbolag Midroc och Granitor (NTL).

Läs mer: Svenskt hörlursunder – Earin mot 100 miljoner i omsättning

Earin är ett av de svenska bolag som lyckats bäst med en crowdfundingkampanj. 2014 samlade man in strax över 970 000 brittiska pund, motsvarande drygt 11 Mkr i dåvarande växelkurs.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera