Lifvs nio obemannade butiker blir tolv den här helgen. Och enligt grundaren Daniel Lundh ska nya butiker slå upp dörrarna i rask takt resten av året.
”Det finns samhällen i Sverige där närbutiken stängde på 80-talet då stormarknaderna blev populära. Häften av matvarubutikerna har försvunnit sedan dess”, säger han.
Butikerna som öppnar i helgen ligger – väldigt talande för affärsidén – i Holsljunga, Grimsås och Östra Frölunda.
Lifvs strategi är helt enkelt att ställa ut (ja, ställa ut) nya matvarubutiker i miniformat där kunderna själva skannar sina varor och betalar via en app.
Personalen är bara där för att fylla på med varor vid behov.
Vi känner att vi har en bra grundidé som går att skala
”Från början sa vi att det var en butik i en container, men det lät inte så bra tyckte folk. Så vi började kalla det moduler istället”, säger Daniel Lundh med ett skratt.
Han beskriver varje Lifvs som en fullständig matvarubutik, men allt från kyckling till schampo. Men istället för flera olika sorters ketchup finns bara en. Du ska dock alltid kunna handla till hela måltiden i en och samma butik, menar han.
”Vi har 550 olika varor i butikerna. Om du räknar hemma, inklusive allt i skafferiet, skulle jag tro att du har omkring 300 varor.”
Tanken är att Lifvs ska öppna upp i kluster om fyra till sex butiker inom ett och samma samhälle. Det gör att butikerna kan fyllas på av en anställd och dessutom räcka långt för den befolkningen som bor där.
Samtidigt krävs mindre markyta, hyran blir billigare och Lifvs kan komma längre ut i landet.
Det bolaget fått mest uppmärksamhet för i branschen, enligt Daniel Lundh, är att Lifvs är ett bra exempel på när e-handel och fysiska butiker möts.
Deras app är uppkopplad och kan hela tiden visa digitala erbjudanden till kunden, medan han eller hon står i en fysisk butik.
”Om en person köper köttfärs i vår butik kan vi snabb föreslå tomatsås eller tacokrydda, beroende på data vi har om kunden. Det är något som bara e-handlare gör annars.”
Just nu håller han och grundarkollegan Bea Garcia på att identifiera nya platser i Sverige där de kan öppna upp. Det handlar inte bara om glesbygder, säger han. Redan i dag finns butiker i Bålsta utanför Stockholm och i studentområdet Ulltuna i Uppsala.
Läs mer: Klart: Då öppnar Matsmart i Tyskland – ”impact på allvar”
Den senaste kapitalrundan om 20 miljoner innebär att bolaget nu total tagit in cirka 40 miljoner i riskkapital.
Ulf Rostedt, vd på Herenco Invest, säger att han imponeras över vad bolaget åstadkommit på kort tid.
”Att de tillför en efterlängtad service till glesbygd och landsbygd är i linje med vår syn på samhällsutvecklingen”, säger han.
”Vi märker att det finns stort intresse för det här, både från allmänhet och investerare. Vi känner att vi har en bra grundidé som går att skala”, säger Daniel Lundh.
Hans förklaring; Att bara 2,5 procent av dagligvaruhandeln i dag sker på nätet, och att dessa är koncentrerade till storstäderna.
”Man säger att när e-handeln går över 10 procent så kommer det ha en faktiskt påverka på fysiska butiker. Men det räknar vi inte med att nå förrän 2033, och då återigen i stadsmiljöer.”