Hoppa till innehållet

Lifvs öppnar fler obemannade butiker – lockar nytt riskkapital

En obemannad matbutik i en container – kanske mer lockande än någonsin i orostider som dessa. Nu tar Lifvs in 20 miljoner kronor i en investeringsrunda som leds av Herenco.

Daniel Lundh och Bea Garcia är grundare av den obemannade butikskedjan Lifvs.
Daniel Lundh och Bea Garcia är grundare av den obemannade butikskedjan Lifvs.

Lifvs nio obemannade butiker blir tolv den här helgen. Och enligt grundaren Daniel Lundh ska nya butiker slå upp dörrarna i rask takt resten av året.

”Det finns samhällen i Sverige där närbutiken stängde på 80-talet då stormarknaderna blev populära. Häften av matvarubutikerna har försvunnit sedan dess”, säger han.

Butikerna som öppnar i helgen ligger – väldigt talande för affärsidén – i Holsljunga, Grimsås och Östra Frölunda.

Lifvs strategi är helt enkelt att ställa ut (ja, ställa ut) nya matvarubutiker i miniformat där kunderna själva skannar sina varor och betalar via en app.

Personalen är bara där för att fylla på med varor vid behov.

Vi känner att vi har en bra grundidé som går att skala

”Från början sa vi att det var en butik i en container, men det lät inte så bra tyckte folk. Så vi började kalla det moduler istället”, säger Daniel Lundh med ett skratt.

Han beskriver varje Lifvs som en fullständig matvarubutik, men allt från kyckling till schampo. Men istället för flera olika sorters ketchup finns bara en. Du ska dock alltid kunna handla till hela måltiden i en och samma butik, menar han.

”Vi har 550 olika varor i butikerna. Om du räknar hemma, inklusive allt i skafferiet, skulle jag tro att du har omkring 300 varor.”

En Lifvsbutik inifrån
En Lifvsbutik inifrån

Tanken är att Lifvs ska öppna upp i kluster om fyra till sex butiker inom ett och samma samhälle. Det gör att butikerna kan fyllas på av en anställd och dessutom räcka långt för den befolkningen som bor där.

Samtidigt krävs mindre markyta, hyran blir billigare och Lifvs kan komma längre ut i landet.

Det bolaget fått mest uppmärksamhet för i branschen, enligt Daniel Lundh, är att Lifvs är ett bra exempel på när e-handel och fysiska butiker möts.

Deras app är uppkopplad och kan hela tiden visa digitala erbjudanden till kunden, medan han eller hon står i en fysisk butik.

”Om en person köper köttfärs i vår butik kan vi snabb föreslå tomatsås eller tacokrydda, beroende på data vi har om kunden. Det är något som bara e-handlare gör annars.”

Just nu håller han och grundarkollegan Bea Garcia på att identifiera nya platser i Sverige där de kan öppna upp. Det handlar inte bara om glesbygder, säger han. Redan i dag finns butiker i Bålsta utanför Stockholm och i studentområdet Ulltuna i Uppsala.

Läs mer: Klart: Då öppnar Matsmart i Tyskland – ”impact på allvar”

Den senaste kapitalrundan om 20 miljoner innebär att bolaget nu total tagit in cirka 40 miljoner i riskkapital.

Ulf Rostedt, vd på Herenco Invest, säger att han imponeras över vad bolaget åstadkommit på kort tid.

”Att de tillför en efterlängtad service till glesbygd och landsbygd är i linje med vår syn på samhällsutvecklingen”, säger han.

”Vi märker att det finns stort intresse för det här, både från allmänhet och investerare. Vi känner att vi har en bra grundidé som går att skala”, säger Daniel Lundh.

Hans förklaring; Att bara 2,5 procent av dagligvaruhandeln i dag sker på nätet, och att dessa är koncentrerade till storstäderna.

”Man säger att när e-handeln går över 10 procent så kommer det ha en faktiskt påverka på fysiska butiker. Men det räknar vi inte med att nå förrän 2033, och då återigen i stadsmiljöer.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera